*
1. Úvod do semínáře informační zdroje, měnící se role učitele, učitel jako zdroj informací nebo facilitátor učení žáků *
2. Jak se žáci učí konstruktivistické pojetí výuky, aktivita žáků, sociální učení *
3. Čemu se ve škole mají žáci naučit otázky vzdělávacího obsahu, kurikulární reforma, jak učit klíčovým kompetencím *
4. Stanovování výukových cílů klasifikace cílů ve vzdělávání, taxonomická tabulka, využití stanovování cílů pro plánování výuky *
5. Hodnocení žáka sumativní a formativní, normativní a kriteriální, známkování a slovní hodnocení *
6. Vyučovací proces efektivní cyklus učení, fáze smysluplného učení, zapojování žáků do stanovování učebních cílů *
7. Výukové strategie I. aktivování dosavadních znalostí, komparace, kategorizování, metafory a analogie, nejazykové reprezentace *
8. Výukové strategie II. učení z textu, dělání poznámek a vytváření shrnutí, domácí úkoly *
9. Téma dle výběru studentů *
10. Studentská konference prezentace seminárních prací s diskusí, hodnocení kurzu
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuálními výsledky domácího a zahraničního výzkumu v oblasti výukových strategií a umožnit jim, aby si aplikaci těchto strategií vyzkoušeli nejprve v semináři a později v průběhu pedagogické praxe ve školách (předpokladem udělení zápočtu bude strukturovaná zpráva o vlastním vyučování). Jádrem kurzu je strategické plánování výuky, které vychází z identifikace vzdělávacích možností a potřeb žáků, volby vhodného vzdělávacího obsahu, stanovení výukových cílů, rozmyšlení vyučovacích metod a nástrojů hodnocení žáků.Výuka se realizuje prostřednictvím jednotlivých fází efektivního učebního cyklu žáka: stanovení učebních cílů, aktivování dosavadních znalostí, porozumění smyslu vzdělávacího obsahu, upevňování (retence) znalostí, dovedností a postojů, reflexe obsahu a procesu učení.