Charles Explorer logo
🇬🇧

Literary Theory

Class at Faculty of Education |
O04304059

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Rozsah učiva

- Pojem a specifičnost literární slovesnosti, texty literární a neliterární, třídění literatury

- Historické proměny literární komunikace

- Literatura národní a světová, literatura umělecká a populární; umělecká kritéria

- Funkce literatury, zvl. citově estetická a výchovná; didaktismus

- Literární dílo a jeho struktura, název; odlišení knihy a výboru od lit. díla; adaptace, parodie

- Čtenář; literární gramotnost, literární kód, proces čtení, faktory ovlivňující četbu; adresát (čtenář předpokládaný); osobní záznamy z četby

- Autor, tvůrčí typy, způsoby sebevyjádření, např. autobiografičnost, autostylizace; anonymita, pseudonym

- Literární jazyk; rovina zvuková, lexikální, syntaktická, stylová, grafické ztvárnění textu; obraznost

- Kompozice

- Verš, rytmus, rým, strofa

- Téma a motiv, tvorba osnovy, smysl textu, jeho pochopení a nepochopení

- Postava, charakterizace

- Příběh; narace, vypravěč; rekonstrukce a transformace příběhu ve škole

- Prostředí, popis

- Literární druhy a žánry; lyrika, epika, drama; próza, poezie

- Lyrika intimní, přírodní, politická, reflexivní, óda, elegie, píseň

- Mýtus a epos, román, novela, povídka

- Tragédie, komedie a další dramatické žánry

- Folklorní slovesnost; říkadlo, přísloví; pohádka lidová a autorská, pověst, balada, bajka

- Literatura faktu (dokumentární); fikce a nonfikce, cestopis, memoáry, biografie, naučný historický příběh

- Literární fantastika; sci - fi, fantasy

- Literární komika; jazyková a situační, humor, satira

- Literatura pro děti a mládež; specifické rysy, rozdělení podle věku adresáta

- Didaktická interpretace textu

* Důležité dovednosti

- Tvorba námětů vhodných ke komunikaci o daném textu

- Přiblížení literárního zážitku (výjimečnost, překvapivost, poutavost, provokativnost, nezvyklost námětu či tvaru, ladění textu - smutné, veselé, napínavé, náladové, citové, konfliktní apod.)

- Rozpoznání druhu a žánru; odlišit např. lyriku a epiku, lyriku intimní a přírodní, text pro děti a pro dospělé

- Pozorovat členění textu, překvapivost jeho výstavby

- Vytváření alternativních názvů, veršů, příměrů

- Vytvoření vlastního rýmového spojení (např. vlastní říkadlo), metafory (přiblížit co obraz naznačuje)

- Vytvoření působivé věty na určité téma (láska, domov, já, léto apod.)

- Určení motivů - tvorba osnovy krátkého textu

- Převyprávění textu vlastními slovy, vyprávění příběhu z odlišné vypravěčské perspektivy, přetváření či vytváření vlastního příběhu, určení hlavní zápletky či konfliktu, sestavení fabule (logika událostí)

- Rozpoznání běžného a vynalézavého rýmu či obrazu

- Rozpoznání/ slovní napodobení sestupného a vzestupného, dvoudobého a třídobého rytmu

- Určení postav, jejich rolí a vztahů, poznat hlavní způsob jejich charakterizace

- Vysvětlení smyslu (bajky, přísloví)

- Celková charakteristika literárního díla z vlastní četby v několika informativních tezích, postihujících historický a autorský kontext, námět, formu, ideu

- Rozpoznání typické dezinterpretace textu (např.: příčinou neštěstí v Erbenově Vodníkovi je, že dcera neuměla plavat)

Annotation

The lecture creates the fundamental theoretic and terminological suppositions (1) for understanding the fiction in its´ aesthetical singularity and genre spectrum and (2) for the independent didactic interpretation of the fiction in the needs of primary-school reading lessons.

It tries to decompose the secondary-school stereotypes and tries to discover the fiction as a stimulative space of the fantasy and thinking. Basic topics are the aesthetical experience, the literary functions, writor and reader, the construction of the work, imagination, story and narration, verse, literary genres. The basis of the seminar is in the cultivation of the reading and inspirative analysis of the text regarding to the object and the mode of the interpretation and to possibilities of its´ exploatation in the reading lessons. Dominant element of the seminar is the discussion where everybody is learning to communicate his aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used, to understand the meaning of the message, to formulate questions in the convenient manner, to describe the general character of the work.