Cílem předmětu je orientovat studenty v základních psychologických zákonitostech hudebně pedagogického procesu a umožnit jim diagnostikovat a rozvíjet hudebnost dítěte s přihlédnutím k vlivům sociokulturního okolí, dále pak vybavit studenty teoretickými základy v oblasti výchovy jedince hudebním uměním, zorientovat je v zákonitostech hudebně výchovného procesu, v systémech současného hudebního školství a ve snahách o jeho modernizaci.
Obsah předmětu: hudební psychologie a pedagogika jako hraniční vědní disciplína, jejich vnitřní členění, metodologické problémy a systém výzkumných metod. Základní hudebně psychologické kategorie. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Psychologické základy hudebních činností. Motivace k hudebním činnostem. Vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy, hudebně výchovný proces v širším a užším slova smyslu. Moderní hudebně výchovné systémy. Integrativní hudební pedagogika. Učebnice hudební výchovy, základní hudebně pedagogická dokumentace. Speciální hudební pedagogika.
Požadavky k zápočtu: vědomostní test, analýza vybrané řady učebnic Hv.