Obsah kurzu:
Konstituování a vývojové etapy speciální pedagogiky jako vědního oboru.
Multidisciplinarita, interdisciplinarita a transdisciplinarita v současné speciální pedagogice. speciálně pedagogické metody a principy.
Od defektu ke speciálním potřebám znevýhodněných osob.
Socializace jako proces vrůstání do společnosti i postižení.
Průnik mezinárodních přístupů a trendů do teorie a praxe speciální pedagogiky.
Cílové skupiny současné speciální pedagogiky a jejich bližší charakteristika.
Vyrovnávání se s důsledky postižení.
Problém klasifikací a norem ve speciální pedagogice.
Činitelé působící ve výchově znevýhodněných osob, výchovné styly.
Předmět, principy, metody a součásti předmětu speciální pedagogiky. Cílové skupiny znevýhodněných osob se speciálně pedagogickými potřebymi.
Defekt, porucha, snížená schopnost, handicap, speciální potřeba, Edukační souvislosti defektů a strategie jejich eliminace. Systém edukace postižených osob.