Charles Explorer logo
🇨🇿

Spec. pedag. znevýh. člověka s postižením řeči

Předmět na Pedagogická fakulta |
O04318035

Sylabus

Cíl kurzu: Úvod do problematiky NKS

Obsah kurzu:

Propedeutika logopedie: řeč, jazyk, komunikace, mluva, sdělovací proces, komunikační schopnost vs. narušená komunikační schopnost.

Systém , formy a styly komunikace z hlediska psycho- a sociolingvistiky.

Sociální a subkulturní aspekty užívání jazyka.

Logopedie jako vědní obor, historický vývoj oboru, postavení v systému věd v současnosti, význam, metody a prostředky, organizace logopedické péče, etická pravidla, směry v profesionalizaci logopedů, aktuální trendy v logopedii.

Biologické a sociální determinanty řečové produkce, vývojové změny.

Neuropsychologické základy řeči. Vztah jazyka a myšlení z behavioristického, konvergujícího a kognitivního pohledu. Vztah vnímání- tvorba řeči (vokalizace,bimodalismus)

Klasické teorie osvojování jazyka (Skinnerova teorie, Chomského nativismus, Piagetův konstruktivismus, teorie kulturního kontextu Hallidaye a Labova aj.)

Fonetika a fonologie pro logopedy. Souvislost fonetické, fonotaktické a prozodické úrovně v organizaci řeči.

Anatomické a neurofyziologické předpoklady preverbálních a verbálních schopností.

Systém a klasifikace českých hlásek, artikulační a fonická báze, mluvní a fonické styly.

Česká ortofonie a ortoepie

Anotace

Propedeutika oboru, základní terminologie, sdělovací proces a jeho poruchy, sociální funkce řeči, vývoj řeči v ontogeneti a fylogenezi, základy fonetiky, prevence komunikačních poruch, historie oboru u nás i ve světě, současné trendy o řečově postižené;