Charles Explorer logo
🇨🇿

Výchova a vzdělávání osob s mentální retardací

Předmět na Pedagogická fakulta |
O04318274

Sylabus

Cíl kurzu:

Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.

Obsah kurzu:

Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.

Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.

Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.

Klasifikace a hodnocení. Žák: subjekt edukace. Škola jako edukační instituce.

Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR. Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole speciální: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ). Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy. Speciálně pedagogická centra pro MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZŠ speciální. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.

Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.

Osobnost učitele - psychopeda.

Anotace

Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání, výchovněvzdělávací programy na speciálních školách. Žák - subjekt edukace. Komunikace - učitel, žák, rodič.

Vyučovací zásady, metody, formy a prostředky. Klasifikace a hodnocení. Školní dokumentace; Integrace, ososbnost speciálního pedagoga;