Cíl kurzu:
Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.
Obsah kurzu:
Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.
Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.
Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.
Klasifikace a hodnocení. Žák: subjekt edukace. Škola jako edukační instituce.
Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR. Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.
Výchovně vzdělávací proces na základní škole speciální: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ). Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy. Speciálně pedagogická centra pro MR.
Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZŠ speciální. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.
Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.
Osobnost učitele - psychopeda.
Humanic koncept of education. Educational programms in special schools.
Pupils as a subject education. Communication - teacher, pupil, parent.
Educational principles, methods, forms and means; School classification and evaluation. School documentation, Integration,