Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.
Obsah kurzu: Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.
Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;
Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.
Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu
Osobnost zrakově handicapovaného. Speciální školy.
Charakteristika mladšího a staršího školního věku, puberty a adolescence zrakově handicapovaného. Čtení a psaní nevidomých a slabozrakých. Braillův klíč.
Kompenzace a reedukace zraku.