* Cíl výuky: Završení poznatků z výtvar. vyjadřování plošného a prostorového ve vlastním výtvarném projektu s využitím pro speciální pedagogiku. Spojování praktických poznatk ů s didaktikou oboru Vv a SpPg. Vytvoření projektu.
Obsah: Studium různých koncepcí výtvarné didaktiky jako východisko pro vlastní výtvarný projekt. Sestavení metodických řad (vhodná motivace pro děti různého věku a postižení). Vytvoření projektu podle vlastního návrhu ( příprava a zpracování didaktického i výtvarného materiálu se zaměřením na určitý typ postižení).
Textil a možnosti jeho využití pro práci s postiženými dětmi. Dekorování textilu malbou, šablonami, tiskátky. Nové možnosti dekorování ( technika odbarvení-Savo, sypaná batika apod.).Pochopení vztahů mezi současnou uměleckou tvorbou a koncepcemi výtvarné výchovy.
Pochopení základních vývojových tendencí dějin umění
Klíčová slova:metodická řada, výtvarný projekt, akční tvorba,symbol, znak, design, vizuální kultura společnosti.
Teorie: Vztah mezi volnou výtvarnou tvorbou a výtvarnou pedagogikou, různé koncepce didaktiky výtvarné výchovy. Význam artefiletiky pro pochopení identity dítěte.
Výtvarný projekt jako integrující prostředek estetické výchovy (mezipředmětové vazby: výtvarná, literární, dramatická a pohybová výchova).
Vybrané směry a postavy současného výtvarného umění - v návaznosti na problematiku projektu a akční tvorby .
Praxe: Aplikace poznatků z vlastní výtvarné tvorby do vlastního projektu.Návrh projektu, rozpracovní jednotlivých fází realizace a vlastní výtvarná realizace 1 -2 metodických řad. Textil a různé způsoby jeho dekorování vzhledem k účelu předmětu.(pásový dekor, plošný dekor). Stylizace motivů, práce se šablonou, tiskátky. Nové techniky dekorování a jejich využití ve vlastním návrhu (podle charakteru textilie)
* Požadavky k zápočtu:
Vytvoření drobného užitného předmětu z textilie (např.prostírání, šálka, šátek , taška) a jeho dekorativní řešení zvolenou technikou.
* Požadavky ke zkoušce:
Veřejná obhajoba individuálního výtvarného projektu zaměřeného na děti s určitým postižením.Dokumentace přípravy. Předložení 2 metodických řad realizovaných ve výtvar. materiálu ( podle možnosti i částečně vyzkoušené v praxi).
* Základní studijní literatura:
Bláha,J.,Šamšula,P. Průvodce výtvarným uměním III. Praha:Práce.1996
Šamšula,P.,Hirschlová,J. Průvodce výtvarným uměním IV.. Praha:Práce.1994
Roeselová,V., Námět ve výtvarné výchově.Praha:Sarah, 1995.
Roeselová,V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha:Sarah, 1996.
Skarlantová,J.Vechová,M. Textilní výtvarné techniky.Plzeň: Fraus.2005
Slavík,J.Slavíková,Vl.,Hazuková,H.; Výtvarné čarování. Praha: UK-PedF. 2000
Art Education IV
The course aims to develop students´ abilities for understanding artistic expression and visual reality in the cultural contexts, from a didactics of art education perpective. Students improve their knowledge of artistic techniques and different methodical approaches towards artistic expression in educationa contexts. An introduction to history of visual culture and visual arts is a basic part of the course.