Cíl kurzu: Získat ucelený vhled do terminologie, klasifikace, etiologie a epidemiologie mentální retardace. Seznámit se s měnícím se postavením člověka s mentálním postižením ve společnosti.
Obsah kurzu:
Paradagima handicapu - model individuálně patologický, model sociální patologický a jejich aplikaci v teoretických a aplikovaných disciplín
Speciální pedagogika, předmět psychopedie, psychopedie a její postavení v systému věd,
Terminologie v psychopedii
Inteligence, hodnocení inteligence
Mentální retardace - vymezení pojmu, klasifikace mentální retardace 3. Etiologie mentální retardace a výskyt mentální retardace v populaci 4. Downův syndrom, psychosomatické zvláštnosti, 5. Diagnostika a modely klasifikace mentální retardace 7. Rodina s MR dítětem. Vytváření postojů rodiny k dítěti 8. Partnerství rodičů a odborníků 9. Cíle a úkoly výchovy MR 10. Specifika osobnosti osoby s mentální retardací 11. Osobnost psychopeda 12. Mezinárodní dokumenty lidských práv ve prospěch osob s mentální retardací 13. Světové trendy - vývoj péče o osoby s mentálním postižením od pol. 19. století 14. Institucionální podpora osob s mentálním postižením 15. Národní a evropské koncepční dokumenty vztahující s k jedincům s postižením
Pojetí, koncepce, definice mentální retardace. Etiologie a klasifikace mentální retardace.
Osobnost jedince s mentálním postižením (dětství, dospělost, stáří). Člověk s mentálním postižením ve společnosti. Komplexní podpora a péče o lidi s mentálním postižením v České republice.