Logopedie
Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v dětském věku, nejčastější poruchy řeči ( dyslalie, opožděný vývoj řeči, dysfázie, balbuties, tumultus, mutismus), spolupráce s rodinou dítěte s vadou řeči
Obsah kurzu: patologie vývoje řeči, výskyt poruch řeči v dětství, přístroje a pomůcky, dyslalie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) opožděný vývoj řeči, dysfázie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) balbuties ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) tumultus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) mutismus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodiči dítěte, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče
Surdopedie
Cíl kurzu: Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a mladšího školského věku.
Obsah kurzu:
Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření.
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.
Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálně-pedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.
Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených.
Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina, lexikálně-sémantická rovina, foneticko-fonologická rovina. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených. význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci.
Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.
Prstové abecedy: daktylní řeč, historiografie a druhy daktylních systémů dorozumívání, daktylotika, daktylografie, rochesterská metoda, metodika nácviku daktylní komunikace, možnosti jejího využití.
Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako forma dorozumívání sluchově postižených.
Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.
Metody a metodika vyvozování, identifikace, asociace, fixace a automatizace hlásek českého jazyka u dětí se sluchovým postižením.
Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.
Logopedie, surdopedie
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.