Cíl kurzu: Seznámení se současným systémem škol a se základními trendy ve speciální pedagogice školního věku. Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.
Obsah kurzu: 1) uvedení do předmětu, 2) psychopedie 1) Uvedení do předmětu:
Současný systém škol a zařízení
Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.
Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.
Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.
Klasifikace a hodnocení na školách.
Žák - subjekt edukace.
Škola jako edukační instituce.Dokumentace učitele, ředitele školy.
Osobnost speciálního pedagoga. 2) Psychopedie:
Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR
Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.
Zařazování dětí s MR do speciálních škol
Výchovně vzdělávací proces na speciální základní škole: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ).
Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy.
Speciálně pedagogická centra pro MR.
Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZvŠ. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.
Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.
Osobnost učitele - psychopeda.
Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty.
- orientace v daném typu zařízení
- pozorování, kazuistiky
- diagnóza a prognóza u handicapovaných osob
- vedení záznam
- týmová spolupráce
- tvorba individuálních vzdělávacích plánů.