Charles Explorer logo
🇨🇿

SPPG školního věku I. - Úvod do předmětu, psychopedie

Předmět na Pedagogická fakulta |
O05318505

Sylabus

Cíl kurzu: Seznámení se současným systémem škol a se základními trendy ve speciální pedagogice školního věku. Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.

Obsah kurzu: 1) uvedení do předmětu, 2) psychopedie 1) Uvedení do předmětu:

Současný systém škol a zařízení

Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.

Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.

Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.

Klasifikace a hodnocení na školách.

Žák - subjekt edukace.

Škola jako edukační instituce.Dokumentace učitele, ředitele školy.

Osobnost speciálního pedagoga. 2) Psychopedie:

Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR

Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.

Zařazování dětí s MR do speciálních škol

Výchovně vzdělávací proces na speciální základní škole: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ).

Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy.

Speciálně pedagogická centra pro MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZvŠ. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.

Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.

Osobnost učitele - psychopeda.

Anotace

Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty.

- orientace v daném typu zařízení

- pozorování, kazuistiky

- diagnóza a prognóza u handicapovaných osob

- vedení záznam

- týmová spolupráce

- tvorba individuálních vzdělávacích plánů.