Úvodní kurs se skládá z přednášek a cvičení k vybraným klíčovým tématům pedagogické psychologie. Jeho osu tvoří témata: pojetí pedagogické psychologie, učitelství jako profese a jejích zátěží; pojetí žáka a jeho vztahu k poznání a učení. Cílem kurzu je vniknout do problematiky edukace jako kulturně-antropologického procesu na základě komparativního studia literárních a výzkumných (především zahraničních) pramenů. Na tomto principu stojí i materiálové práce vyžadované k zápočtům před ústní zkouškou završující celý kurz po LS.
* Plán témat 1.Vznik a vývoj předmětu a tématického pole pedagogické psychologie 2.Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii 3.Učitelství - problém charakteru profese 4.Klinická náročnost učitelství: dilemata a ambivalence I 5.Náročnost učitelství: dilemata, ambivalence a možnosti sebereflexe II 6.Osobnost žáka jako ?souhrn dispozic": školní zdatnost a školní úspěšnost 7.Sociokulturní background jako součást ?dispozic" žáka 8.Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika 9.Vztah žáka k poznání a k učení I. 10.Vztah žáka k poznání a učení II.
Pedagogická psychologie
Dvousemestrální kurz se skládá z přednášek k vybraným klíčovým tématům pedagogické psychologie. Jeho osu tvoří témata učitelství jako profese a jejích zátěží; pojetí žáka a jeho vztahu k poznání a učení; interakčních forem ve vyučování; kulturně psychologického pojetí vyučování a učení a téma střetávání rodinné a školní socializace.
Cílem kurzu je vniknout do problematiky edukace jako kulturně-antropologického procesu na základě komparativního studia literárních a výzkumných (především zahraničních) pramenů. Na tomto principu stojí i materiálové práce vyžadované k zápočtům před ústní zkouškou završující celý kurz.