Charles Explorer logo
🇨🇿

Klinický seminář školní psychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
O06313014

Sylabus

Cíl kurzu:Nácvik pravidel terénního psychologického výzkumu na vybraném edukačním jevu - v rozsahu výzkumu (vs. předvýzkum) a zpracování zprávy typu publikovatelného textu

Obsah kurzu:

- završit výzkumnou činnost, započatou v předchozím semestru (K 07 Psychologická metodologie II), publikací ve společném sborníku (stránce) Práce studentů - školní gramotnost v Archívu výzkumu psychického vývoje a jeho historie na internetových stránkách katedry

(http://www.pedf.cuni.cz/kpsp/archivvyzkumu/kpsp/index.php);

- na základě zhodnocení již hotového předběžného textu (memorandum z předvýzkumu) stanovit a zpracovat agendu v oblasti konceptualizace zkoumaného jevu, sběru dat, studia relevantní literatury, psaní závěrečné zprávy (v užším, slohovém slova smyslu);

- konceptualizaci zkoumaného jevu elaborovat s pomocí pojmové mapy - diagramů;

- sběr dat podřídit potřebám, které vyplývají z konkrétních úkolů práce na konceptualizaci zkoumaného jevu (obecně: získání představy o jeho variabilitě v rámci přirozeně se nabízející sociologické jednotky (např. školní třída); o jeho platnosti ekologické - pro život dětí v dané edukační instituci; o jeho platnosti vývojové - v rámci jednoho a/nebo více ?ročníků" zkoumané edukace);

- studium literatury podřídit hledání sporu, odborné diskuse, alternativních konceptualizací zkoumanému jevu;

- vlastní literární práci zaměřit na teoretickou integrovanost analytického příběhu a formální korektnost textu;

- aktivní účastí na seminářích (skupinových konzultacích) ke konkrétním problémům vybraných studentů získat: bezprostřední pomoc a inspiraci pro řešení problémů vlastních; a/nebo metodologicky zobecnitelné, přenositelné poučení z účasti na řešení problémů svých kolegů.

Anotace

Klinický semestr (školní psychologie)

Těžiště klinického semestru spočívá v poznávání budoucích klientů (žáků, učitelů, rodičů) v situacích vyplývajících ze života základní školy a v interpretování jejich života a problémů. Obsahem je badatelská práce v terénu ZŠ a teoretizace empirické zkušenosti. Výstupem pak materiálová práce v rozsahu 20-25 stran, ve které se vyžaduje práce s adekvátní literaturou k vybranému tématu. Studenti při zpracovávání postupují podle principů etnografické metody a kvalitativní analýzy dat. Kurz je zakončen klasifikovaným zápočtem.