Cíl kurzu:
Seznámení s problematikou poradenské práce v PPP, v základních a středních školách. Orientace v základních diagnostických a intervenčních postupech nejčastěji používaných v současné poradenské praxi.
Obsah kurzu:
-Poradenské služby v současné škole, etické aspekty práce poradenského pracovníka.
-Obecní schéma individuálního vyšetření dítěte: anamnéza, analýza sekundárních dat, vedení rozhovoru s rodiči, diagnostika, návrhy intervence, kontakt se školou, kontrolní vyšetření.
-Charakteristika práce školního psychologa ( PhDr. J.Zapletalov á)
-Předškolní dítě v PPP, typy problémů (opožděný vývoj, nedostatečná stimulace aj.) diagnostické postupy, konzultace s rodiči , ukázka a rozbor kazuistiky .
- Dítě před vstupem do školy ( školní zralost a připravenost), dg. a intervence.
- Vyšetření žáků mladšího školního věku, nejčastější typy problémů: adaptace v 1. třídě, školní neúspěchy, specifické poruchy učení, problémy v sociálním vývoji. Diagnostické postupy, možné varianty intervencí.
- Volba studijní cesty, profesionální orientace. Nové poradenské dg. materiály, výzkum
Zápočet bude udělen po absolvování praxe v PPP v letním semestru, kde studenti získají podkladové materiály k seminární práci ( konkretizace zápočtové práce v semináři).
Poradenská praxe a intervence
Cílem kurzu je seznámit posluchače se standartní činností pedagogicko-psychologické poradny v průběhu školního roku. Seznámit s pracovními variantami kontaktů se školou a výchovným poradcem na škole. Informovat studující o základních diagnostických postupech využívaných v současné době v praxi pedagogicko-psychologické poradny při vyšetření: školní zralosti, výukových obtíží na l. a 2. stupni ZŠ, při zjišťování studijního a profesního zaměření klienta s cílem prohloubit základní znalosti z psychologické dignostiky v předškolním a školním věku. Dále pak informovat o nejčastěji navrhovaných formách intervence v konkrétních oblastech poradenské praxe.