Cíl kurzu:
Úvod do problematiky NKS
Obsah kurzu:
Propedeutika logopedie: řeč, jazyk, komunikace, mluva, sdělovací proces, komunikační schopnost vs. narušená komunikační schopnost.
Systém , formy a styly komunikace z hlediska psycho- a sociolingvistiky.
Sociální a subkulturní aspekty užívání jazyka.
Logopedie jako vědní obor, historický vývoj oboru, postavení v systému věd v současnosti, význam, metody a prostředky, organizace logopedické péče, etická pravidla, směry v profesionalizaci logopedů, aktuální trendy v logopedii.
Biologické a sociální determinanty řečové produkce, vývojové změny.
Neuropsychologické základy řeči. Vztah jazyka a myšlení z behavioristického, konvergujícího a kognitivního pohledu. Vztah vnímání- tvorba řeči (vokalizace,bimodalismus)
Klasické teorie osvojování jazyka (Skinnerova teorie, Chomského nativismus, Piagetův konstruktivismus, teorie kulturního kontextu Hallidaye a Labova aj.)
Fonetika a fonologie pro logopedy. Souvislost fonetické, fonotaktické a prozodické úrovně v organizaci řeči.
Anatomické a neurofyziologické předpoklady preverbálních a verbálních schopností.
Systém a klasifikace českých hlásek, artikulační a fonická báze, mluvní a fonické styly.
Česká ortofonie a ortoepie
Propedeutics to the branch, basic terminology, process of communicatin and its disorders, social function of speach, development of speech in ontogenesis and phylogenesis, bases of phonetics, prevetion, contemporary trends in the care for people with speech impairments.