* Cíl kurzu:
Úvod do problematiky institucionální péče zdravotně postižených dětí
* Obsah kurzu:
Nárys koncepce předškolní výchovy a institucionální speciálně - pedagogické péče zdravotně postižených dětí.
Předškolní zařízení surdopedického typu.
Systém zařízení surdopedického typu: speciální mateřské školy pro sluchově postižené, SPC surdopedického typu. Úloha SPC surdopedického typu v rehabilitaci sluchově postižených. Charakteristiky speciálního výchovného programu MŠ surdopedického typu.
Ontogeneze řeči dítěte s lehkou a střední sluchovou ztrátou. Ontogeneze řeči dítěte s těžkou a velmi těžkou sluchovou ztrátou. Charakteristika řeči prelingválně a postlingválně sluchov ě postižených. Základní diagnostické znaky. Typy rehabilitačních programů.
Tvoření základů komunikace sluchově postižených v předškolním věku: dětské znakové jazyky, základy odezírání, základy artikulace, pomocné artikulační znaky, daktylní řeč, sluchová a rytmicko-pohybová výchova
Předškolní zařízení logopedického typu.
* Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v předškolních speciálních zařízeních,
* Obsah kurzu:
# Rámcový program pro MŠ v speciálních MŠ
# Struktura dne speciálních MŠ
# Dokumentace v SMŠ
# Proces vřazení dítěte do SMŠ
# Skupinová práce s dětmi v SMŠ
Předškolní zařízení somatopedického typu. požadavky k zápočtu: popis vybraného zařízení (char., organizace, hlav.úkoly)
* Cíl kurzu: seznámení s posláním, organizací a úkoly speciálních mateřských škol a zařízení v péči a pomoci dětem se zdravotním postižením. Integrace dětí sw zdr.postižením do běžných MŠ. MŠ pro děti s tělesným a zdravotním postižením
* Obsah kurzu:
Vyhláška MŠMT ČR 127 o speciálních školách a spec.MŠ - poslání, organizace a úkoly spec.MŠ a zařízení # Speciálně pedagogická centra - poskytované služby v oblasti pomoci (depistáž, diagnostika, intervence) u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku. # Integrace dětí se zdr.postižením do běžných MŠ - podmínky úspěšné integrace # Speciální MŠ pro děti s TP, spec.MŠ při zdravotnickém zařízení, prezenční rehabilitační stacionář - organizace, úkoly, specifika výchovně vzdělávací péče.
Předškolní zařízení tyflopedického typu.
Předškolní zařízení psychopedického typu.
Návštěvy institucí pečujících o děti a jejich rodiče v raném a předškolním věku; Střediska rané péče, SPC, Speciální MŠ;