Varianta I. speciálně pedagogické téma zprostředkované internetem ("Příprava na inklusi" -výuka v kombinované formě e-learnigové+ prezenční)
Cíl kurzu:
Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; změnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal přispět k zvládnutí inkluse a k rozvoji každého dítěte.
Obsah kurzu:
S použitím e-learningového kurzu "ODL:Inclusive", na ukázkách z praxe a úkolech na nich vystavěných, s využitím autotestů:
- obhled stavu inkluse (ukázky na videosekvencích), kompetence potřebné pro inklusivní vzdělávání, principy inkluse
- nácvik pozorného a nepředpojatého sledování a popisu skutečnosti
- výklad teoretických východisek inkluse (- výměnné vztahy jedince a prostředí, jejich význam a důsledky pro hendikep, - životní podmínky a osobní historie, - vnější a vnitřní izolace a autokompenzační a regulační psychické mechanismy, disociace psychiky)
- deficitní a kompetenční pojetí handicapu, cesta od vnějšího k vnitřnímu pozorovateli
- životní podmínky a biografie, logika vývoje jedince
- DCSCAT - substituční kooperativní akční terapie zaměřená na dialog, ukázky
Diskuse studentů s odborníky z praxe.
Varianta II. : Zpracování spec. ped. tématu ze zddrojů a / nebo formou inetu.
Cíl kurzu: Zvládnutí techniky práce s Internetem, vytvoření práce na speciálně pedagogické téma s použitím zdrojů Internetu a (nebo) ve formě pro Internet.
Využívání získaných komunikačních dovedností při navrhování a realizaci témat předpokládajících práci v lokálních nebo vzdálených sítích. Seznámení s e-learningem.
Obsah kurzu: Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí, Úvod: historie, druhy sítí, - vztahy mezi nimi, - druhy služeb v sítích. Internet jako zdroj informací . Co je to WWW; ukázky prací studentů
Elektronická pošta a poštovní služby, zásady pro e-mailovou korespondenci, nastavení e-mail klienta (Outlook Express) pro čtení pošty prostřednictvím POP3
Vyhledávání informací a možnosti jejich využití.
Techniky práce: - detailní sezn ámení s prohlížeči ("historie", "záložky-oblíbené" a práce s nimi vč. jejich přenášení a využití na různých počítačích, ukládání dat z www stránek v různých formátech),
-kompilace dat z různých zdrojů do jednoho dokumentu,,-pravidla citování z elektronických zdrojů, -hledací servery a pravidla pro vyhledávání, -databáze odborných publikací a hledání v nich, -užívání služeb knihoven prostřednictvím Inetu;
Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí.
Jak se dělají www stránky. Zásady pro tvorbu bezbariérových www stránek.
Varianta I. speciálně pedagogické téma zprostředkované internetem ("Příprava na inklusi" - kombinovaná forma e-learnigová+ prezenční)
Varianta II. : zpracování spec. ped. tématu ze zdrojů a / nebo formou inetu.
Technické a softwarové zázemí. Internet jako zdroj informací a služeb, autorská práva pro internetové zdroje. Vyhledávání a využití internetových zdrojů pro práci spec. pedagoga (dotazy, databáze vědeckých článků). Vytváření web stránek, též z hlediska osob se zvláštními potřebami, Vytvoření sady www stránek na spec. pedagogické téma.