Charles Explorer logo
🇨🇿

SPPG raného a předškolního věku I. (úvod, psycho, soma, tyflo)

Předmět na Pedagogická fakulta |
O06318404

Sylabus

Úvod

Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.

--------------

Psychopedie

(Dítě předškolního věku s mentálním postižením a autismem)

Speciálně pedagogická diagnostika v psychopedii.

Edukační podpora dětí s mentálním postižením v předškolním věku.

Hra u dětí s mentálním postižením a u dětí s autismem a její využití.

Raná péče.

Kvalitativní postižení v oblasti komunikace u dětí s autismem (formy a funkce komunikace, alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci).

Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů u dětí s autismem (typické projevy sociálního chování dětí s autismem ve vztahu k sourozencům, vrstevníkům, rodičům).

Diagnostika poruch autistického spektra, screeningové metody.

Psychoedukační profily, individuální hodnocení v jednotlivých vývojových oblastech, výchovně-vzdělávací strategie, možnosti rozvoje jednotlivých funkčních oblastí u dětí s autismem.

---------------------

Somatopedie

- Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku

- Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů

- Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii

- Didaktická a technická podpora TP dítěte v předškolním věku

- Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce

- Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí

- Raná péče, principy, formy, zásady

- Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti

- Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí

- Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování ?nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí počas jejich hospitalizace

--------------------

Tyflopedie

Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.

Obsah kurzu:

Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.

Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;

Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.

Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

Anotace

Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte

Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.