Úvod
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižen í, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
--------------
Psychopedie
(Dítě předškolního věku s mentálním postižením a autismem)
Speciálně pedagogická diagnostika v psychopedii.
Edukační podpora dětí s mentálním postižením v předškolním věku.
Hra u dětí s mentálním postižením a u dětí s autismem a její využití.
Raná péče.
Kvalitativní postižení v oblasti komunikace u dětí s autismem (formy a funkce komunikace, alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci).
Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů u dětí s autismem (typické projevy sociálního chování dětí s autismem ve vztahu k sourozencům, vrstevníkům, rodičům).
Diagnostika poruch autistického spektra, screeningové metody.
Psychoedukační profily, individuální hodnocení v jednotlivých vývojových oblastech, výchovně-vzdělávací strategie, možnosti rozvoje jednotlivých funkčních oblastí u dětí s autismem.
---------------------
Somatopedie
- Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku
- Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů
- Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii
- Didaktická a technická podpora TP dítěte v předškolním věku
- Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce
- Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí
- Raná péče, principy, formy, zásady
- Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti
- Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí
- Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování ?nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí počas jejich hospitalizace
--------------------
Tyflopedie
Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.
Obsah kurzu:
Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.
Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;
Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.
Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.