Etopedie
Cíl kurzu: Seznámit se s poruchami chování, s nimiž se můžeme setkat u dětí školního věku
Obsah kurzu: 1.Terminologie 2. Charakteristika dítěte s poruchovým chováním 3. vývojová podmíněnost typu problémového chování 4. poruchy chování na základě psychických onemocnění a poruch 4.1. neurotické projevy v dětském věku 4.2. neurotické vegetativní poruchy 4.3. tiky a neurotické návyky 5. poruchy chování disociálního rázu 6. poruchy chování asociálního rázu 7. poruchy chování antisociálního rázu - zmínka
--------------------
Somatopedie
Cíl kurzu: Problematika somatopedick é podpory dítěte s tělesným postižením neb zdravotním oslabením v důsledku akutní či chronické nemoci
Obsah kurzu: 1. Tělesně postižené dítě mladšího a staršího školního věku 1.1 specifické rysy duševní konstituce tělesně postiženého dítěte 1.2 školní vzdělávání v podmínkách ústavní péče, ve speciální škole a v běžné škole 1.3 deklaratorní legislativní podpora procesu školní integrace/inkluze 1.4 specifika výchovy a vzdělávání osob s kombinovaným postižením 2. Výchova a vzdělávání nemocného dítěte školního věku 2.1 psychická problematika nemoci a specifika zvládání nemoci daná věkem 2.2 nebezpečí (psychické) anaklitické deprivace, psychice a hospitalismu 2.3 chronicky nemocné dítě 2.4 záchvatovitě nemocné dítě 2.5 cíle a organizace škol při zdravotnických zařízeních 3. Zdravotně oslabené dítě školního věku 3.1 vybrané typy zdravotních oslabení (diabetes, astma, srdeční hcoroby) 4. Nové trendy v péči o nemocné, oslabené a tělesně postižené 4.1 respitní péče 4.2 paliativní a hospicová péče 4.3 doprovod dítěte v době hospitalizace 4.4 herní specializace 4.5 hipo- a canisterapie v komplení rehabilitaci TP a nemoc. dětí
-----------------
Tyflopedie
Cíl kurzu: Specifičnost výchovně vzdělávací činnosti speciálních škol pro zrakově postižené, jejich organizace, školské předpisy a odpovídající legislativa
Obsah kurzu:
Orientace v jednotlivých speciálních školách pro zrakově postižené,
Výuka na I. stupni základní školy, specifičnost výuky nevidomých, slabozrakých a dětí s poruchou binokulárního vidění.
Výuka na II. stupni speciální školy, problematika výuky, zvláštnosti při aplikaci oborových didaktik u těžce zrakově postižených
Podpora při integraci zrakově postiženého dítěte do základní školy.
Výuka na střední škole, speciálně pedagogická podpora při výuce zrakově postiženého studenta.
Orientace v technických pomůckách pro zrakově postižené, základní znalost práce s pomůckami pro zrakově postižené.
Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty.
- orientace v daném typu zařízení
- pozorování, kazuistiky
- diagnóza a prognóza u handicapovaných osob
- vedení záznam
- týmová spolupráce