Organizační zabezpečení praxe:
Studenti se rozdělí nejprve do 2 základních skupin dle kritéria absolvování či neabsolvování střední pedagogické školy. Dle pokynů si vyberou fakultní mateřskou školu a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi).
Náplň praxe:
-hospitační činnosti (4 dny dopolední činnosti, 1 den odpolední činnosti) v rozsahu 6 hodin denně (5 hodin náslechů + 1 hod rozboru),
-objevování podstaty předškolního vzdělávání a učitelské profese,
-před zahájením praxe se zúčastnit schůzky s ředitelkou mateřské školy a seznámit se s předpisy o bezpečnosti, ochraně zdraví při práci, vzděl ávacím programem školy, organizací dne v mateřské škole a informují se o právech a povinnostech studenta na praxi
-seznámit se v mateřské škole s : vnějším i vnitřním prostředím, organizací, pedagogickým i nepedagogickým personálem, dětmi předškolního věku, vybavením třídy (hračky, hry, dětské knihy, odborná literatura, pomůcky atd.), základními předpisy a dokumentací, činnostmi dětí, činnostmi učitelky,
-záměrné pozorování a následné zaznamenávání pozorovaného,
-reflexe pedagogického procesu (diskuze s fakultními učitelkami MŠ),
-navázání kontaktu s dítětem, dětmi předškolního věku,
Požadavky k zápočtu:
Absolvování praxe v plném rozsahu (doložit potvrzení o praxi), předložit pedagogický deník a pedagogický zásobník, vyplnění sebeposuzovacího archu na počátku a po skončení praxe, splněné zadané úkoly a následná diskuze nad přinesenými materiály.
Úvodní praxe, jejímž cílem je vzbuzení zájmu a uvedení studentů do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek.
Stěžejní činností této náslechové praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat, analyzovat práci učitelky i činností dětí