Obsah:
-diskuze o alternativních a inovativních mateřských školách (hledání vztahu teorie a pedagogické praxe)
-restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení
-reflexe hospitačních praxí
-sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch)
-konkrétní individuální a skupinové úkoly (např. navrhnout schéma rozhovoru s rodiči, proč se rozhodli umístit jejich dítě do této alternativní mateřské školy, prostudovat alternatviní či inovativní školní program a vypracovat přípravu na mikrovýstup nebo projekt, vytvořit si pozorovací a hodnotící arch pro praxi v alternativní mateřské škole atd.)
-aplikace teoretických znalostí (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)
Cílem semináře je aplikovat teoretické poznatky o alternativních směrech předškolního vzdělávání do pedagogické praxe. Na základě shrnutí dosavadních teoretických poznatků odborně diskutovat o alternativních a inovativních programech předškolního vzdělávání.
Náplní semináře jsou odborné diskuze, ananlýzy školní dokumentace, pedagogických situací, řešení pedagogických situací, příprava na přímou práci s dětmi, hledání inspirací k další pedagogické práci, studentské reflexe, sebereflexe. atd.