* Rozsah učiva
- Pojem a specifičnost literární slovesnosti, texty literární a neliterární, třídění literatury
- Historické proměny literární komunikace
- Literatura národní a světová, literatura umělecká a populární; umělecká kritéria
- Funkce literatury, zvl. citově estetická a výchovná; didaktismus
- Literární dílo a jeho struktura, název; odlišení knihy a výboru od lit. díla; adaptace, parodie
- Čtenář; literární gramotnost, literární kód, proces čtení, faktory ovlivňující četbu; adresát (čtenář předpokládaný); osobní záznamy z četby
- Autor, tvůrčí typy, způsoby sebevyjádření, např. autobiografičnost, autostylizace; anonymita, pseudonym
- Literární jazyk; rovina zvuková, lexikální, syntaktická, stylová, grafické ztvárnění textu; obraznost
- Kompozice
- Verš, rytmus, rým, strofa
- Téma a motiv, tvorba osnovy, smysl textu, jeho pochopení a nepochopení
- Postava, charakterizace
- Příběh; narace, vypravěč; rekonstrukce a transformace příběhu ve škole
- Prostředí, popis
- Literární druhy a žánry; lyrika, epika, drama; próza, poezie
- Lyrika intimní, přírodní, politická, reflexivní, óda, elegie, píseň
- Mýtus a epos, román, novela, povídka
- Tragédie, komedie a další dramatické žánry
- Folklorní slovesnost; říkadlo, přísloví; pohádka lidová a autorská, pověst, balada, bajka
- Literatura faktu (dokumentární); fikce a nonfikce, cestopis, memoáry, biografie, naučný historický příběh
- Literární fantastika; sci - fi, fantasy
- Literární komika; jazyková a situační, humor, satira
- Literatura pro děti a mládež; specifické rysy, rozdělení podle věku adresáta
- Didaktická interpretace textu
* Důležité dovednosti
- Tvorba námětů vhodných ke komunikaci o daném textu
- Přiblížení literárního zážitku (výjimečnost, překvapivost, poutavost, provokativnost, nezvyklost námětu či tvaru, ladění textu - smutné, veselé, napínavé, náladové, citové, konfliktní apod.)
- Rozpoznání druhu a žánru; odlišit např. lyriku a epiku, lyriku intimní a přírodní, text pro děti a pro dospělé
- Pozorovat členění textu, překvapivost jeho výstavby
- Vytváření alternativních názvů, veršů, příměrů
- Vytvoření vlastního rýmového spojení (např. vlastní říkadlo), metafory (přiblížit co obraz naznačuje)
- Vytvoření působivé věty na určité téma (láska, domov, já, léto apod.)
- Určení motivů - tvorba osnovy krátkého textu
- Převyprávění textu vlastními slovy, vyprávění příběhu z odlišné vypravěčské perspektivy, přetváření či vytváření vlastního příběhu, určení hlavní zápletky či konfliktu, sestavení fabule (logika událostí)
- Rozpoznání běžného a vynalézavého rýmu či obrazu
- Rozpoznání/ slovní napodobení sestupného a vzestupného, dvoudobého a třídobého rytmu
- Určení postav, jejich rolí a vztahů, poznat hlavní způsob jejich charakterizace
- Vysvětlení smyslu (bajky, přísloví)
- Celková charakteristika literárního díla z vlastní četby v několika informativních tezích, postihujících historický a autorský kontext, námět, formu, ideu
- Rozpoznání typické dezinterpretace textu (např.: příčinou neštěstí v Erbenově Vodníkovi je, že dcera neuměla plavat)
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení. Stěžejními tématy jsou estetická zkušenos, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry.
Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostemvyužití v rámci literární výchovy. Převládá diskuse, kdy se všichni učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.