Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Art and Culture II

Class at Faculty of Education |
O07321029

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

ěěObsah:Geneze moderního umění jako reakce a zároveň pokračování umění 2.poloviny 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna ?gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění. Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla.

Klíčová slova:Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, racionálně formový proud, výrazově symbolický proud

Teorie:1.1. Umělecká avantgarda, její charakteristika a společenské kořeny . 1.2. Základní principy moderního umění a obecné zásady kvalitativní proměny ?gramatiky" (výrazových prostředků), tektoniky (kompzice) a sémantiky avantgardního výtvarného projevu.

řě1.3. Uzlové body vývojových etap moderního umění do 2. světové války. 1.4. Obecná charakteristika jednotlivých vývojových etap s důrazem na stěžejní principy, tendence a aspekty jednoty jako určujícího faktoru konkrétní vývojové etapy. 1.5. Vývojové etapy moderního umění do 2.světové války: a) přechodné období (od impresionismu do secese) b) počátky evropské avantgardy (1905 - 1914) c) mezi dvěma světovými válkami (l9l4 - 1945)

* Praxe: 2.1. Interpretace konkrétního vybraného uměleckého díla (se všemi specifickými faktory) 2.2. Aplikace této interpretace do pedagogické praxe jako ( zpracování jako seminární práce).

Požadavky k zápočtu:Zpracovat seminární práce (viz 2.2.) na požadované úrovni z hlediska jejího obsahu i formy.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl výuky: : Přejít z náhledové roviny obecných problémů teorie umění a estetiky( viz K46) do konkrétní časově vymezené roviny epochy 19. a 20. století s důrazem na detailnější pohled a hlubší ponor do problematiky oboru. V protikladu k faktografickému zaměření tradičního ?dějepisu umění?) zaměřit pozornost na základní principy, tendence a uzlové body vývojových etap moderního umění v souvislosti s potřebou poznat umění doby, ve které žijeme.