Charles Explorer logo
🇬🇧

Experiments with Materials and Tools II

Class at Faculty of Education |
O09321014

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

OBSAH

Klíčová slova:

Hmota - otisk gesta - hmatový prožitek - stopa nástroje - kvality materiálů - spojování materiálů - uměřenost kombinací.

Plocha - tvar - objem - negativní a pozitivní modelace.

Textura - výtvarný rytmus - chaos a řád. Znak - symbol - vzájemné vztahy dvou a více prvků.

Teorie:

Tvorba na principu tvarování a konstruování.

Poznávání řeči materiálu - jeho výtvarných a výrazových možností.

Pochopení vlastností plochy, plasticity a prostorových vztahů.

Seznámení s tvorbou sochařů 20. století.

Postupný posun od zvládání jednotlivostí po alternativní způsob uvažování.

Praxe:

- Co dokáže papír

Výtvarný problém: Variace na vlastnosti základního tvárného materiálu.

Pojetí práce: Ověřování vlastnosí papíru, možnosti zásahů, které používá technika měkkého tvarování papíru, rozpracování nosného motivu.

Domácí práce: Vzorník různých druhů papíru.

- Výrazové vlastnosti deklasovaných materiálů, materiálové kontrasty

Výtvarný problém: Haptické hry s materiálem, asociační slova, přiřazování kontrastních materiálů.

Pojetí práce: Navázání dotykového kontaktu, vnímání vlastních pocitů, vzorník materiálů, spojený s asociačními slovy. Výtvarný kontrast pro dotýkání.

Domácí práce: Hračka pro slepého kamaráda - množství podnětů, soulad haptického zážitku a vizuální korektury.

- Taktilní básně

Výtvarný problém: Role hmatu - plastické kontrasty, kombinace vizuálního a haptického pojetí.

Pojetí práce: Taktilní báseň, vytváření různých povrchů s využitím libovolných výtvarných prostředků.

Domácí práce: Vyjádření přírodního děje pomocí deklasovaných materiálů.

- Výtvarné variace pro různé druhy papíru

Výtvarný problém: Komponování na dané formáty.

Pojetí práce: Serie kompozic - optimální využití různých druhů papíru.

Domácí práce: Linie v prostoru - experimentace s různými druhy materiálů (linie drátu, niti, hrany papíru, plechu)

- Texturální etuda

Výtvarný problém: Vyjádření lokální atmosféry - Povrch neznámé planety, povrch Měsíce.

Pojetí práce: Kašírovaný relief na pevné podložce, spojení s jinými výtvarnými technikami.

Domácí práce: Ikarovo křídlo - kombinace papíru a jiných materiálů.

- Dialog

Výtvarný problém: Vzájemná výtvarná komunikace. Pojetí práce: Reliefní řešení plochy - postupné přikládání a vyvažování ploch a hmot papírů, využití různých přírodních tónů papíru, měkkých i tvrdých textur, využívání velkých a malých ploch i shluků

Domácí práce: Výtvarný dokument místa.

- Výtvarné etudy

Výtvarný problém: Metody práce v technice stříhaného papíru.

Pojetí úkolu: Variace pro skládaný a nastřihovaný papír.

Domácí práce: Pohádková postava - vytváření ploch s různým výtvarným rytmem ze stříhaných prvků. Princip nařezávání, ohýbání a skládání papíru.

- Kaktusy

Výtvarný problém: Stříhaná plastika - spojení měkkého a tvrdého tvaru.

Pojetí práce: Vyklenutý tvar doplněný plastickými prvky, vhodná stylizace; využít stříhaných nebo mačkaných forem.

Domácí práce: Kontrast konstrukce a destrukce materiálu - papír.

- Maska na mou tvář

Výtvarný problém: Využití měkkých a tvrdých tvarů s důrazem na výrazové vyznění celku.

Pojetí práce: Plastická modelace masky ze stříhaného papíru, vhodné doplnění kresbou.

Domácí práce: Rukavice - proměna předmětů - dva výtvarné objekty.

- Mimozemšťan

Výtvarný problém: Modelování konkrétního prostorového objektu.

Pojetí úkolu: Kašírovaná plastika figury v životní velikosti, volné přetváření reality (možné i použití jiných materiálů).

Domácí práce: Výtvarný dokument času.

- Základní prostorové etudy

Výtvarný problém: Prostorový znak.

Pojetí práce: Optimální spojení několika stejných krabiček,

řešení variant v náročnějším klíči - 3 a 3 prvky různých tvarů a proporcí, 1 + 5 prvků, kompozice do rohu, červený relief, výška a stabilita atd.

Domácí práce: Variace na proměny PET-lahví.

- Výstavba prostorového tvaru

Výtvarný problém: Kompozice s převažujícím prvkem jednoho typu. Pojetí práce: Hromadění a řád jako dvojí pojetí objektu, spojení výtvarného vtipu a prostorového cítění - jeden velký a množství stejných malých prvků, kompozice z mnoha stejných prvků nebo ze stejného počtu více různých prvků atd.

Domácí práce: Znaková abeceda ze dvou až tří stejných krabiček, variace na zvolený klíč.

- Destrukce

Výtvarný problém: Destrukce jako výrazový prostředek.

Pojetí práce: Představa o kypění hmoty - využití různých materiálů, např. kůží, vaty, alobalu, motouzů, špejlí atd.

Požadavky k zápočtu:

Ročníková práce: Tvář, výtvarná parafráze - ověření skulptivního postupu z porobetonové tvárnice; volba pojetí závislá na přístupu studenta.

Domácí práce posluchačů: Volnější parafráze výtvarných problémů, rozšíření přístupů mimo základní pole výuky, plynulá návaznost úloh z hodiny na hodinu.

Deník, v němž studenti hledají vazbu mezi jednotlivými úkoly a současným výtvarným uměním.

Forma zkoušky: Ústní.

Požadavky ke zkoušce: Obhajoba samostatné práce studentů: a. Volná parafráze portrétu, realizace v porobetonu. b. Vyhledávání paralel mezi jednotlivými kroky tohoto výukového programu a různých poloh výtvarného umění.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl výuky:

Vybavit studenty nejširší možnou zkušeností pro vlastní výtvarnou tvorbu a učitelskou praxi.

Navodit podněty pro samostatné výtvarné myšlení. Aplikovat problémy, odkryté v plastické nebo prostorové tvorbě, do jiných výtvarných postupů.