Teorie: 1) Osobní zkušenost, osobní teorie, teorie, model, ne/přehledné systémy 2) Rozhodování učitele ve výuce výtvarné výchovy, situace a dílo, evaluace 3) Komparativní posuzování hodiny výtvarné výchovy
* Praxe: 1) Konceptová analýza výuky. 2) Zpracování reflextivních bilancí a jejich analýza. 3) Vytváření modelových mikro-situací a jejich reflextivní analýza. 4) Analýza kazuistik z praxe
Požadavky k zápočtu: Zápočet - aktivní účast min. 80%, seminární práce: rozbor deníků z praxe, reflexe osobních teorií, analytické hodnocení výtvarných prací
Požadavky ke zkoušce: -
Základní studijní literatura:
BOURDIEU, P. (1998) Teorie jednání. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-518-3
FULKOVÁ, M. (2007)
FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0
FULKOVÁ, M.: Když se řekne?Identita v moderním a postmoderním kontextu. Výtvarná výchova, 2006, 46, č. 2, str. 8-11. ISSN 1210-3691
FULKOVÁ, M.: Když se řekne Gender I. Výtvarná výchova, 2003, 43, č. 4, str. 5-9. ISSN 1210-3691
FULKOVÁ, M.: Když se řekne Gender II, III, IV, V, VI. Výtvarná výchova, 2004, 44, č. 1,2, 3, a VV 2005, 4. 1. ISSN 1210-3691
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
FULKOVÁ, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.
JANÍK, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: CPV,
SLAVÍK, J. (2005) Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3
SLAVÍK, J. (1997) Od výrazu k dialogu ve výchově - Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova - Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3
SLAVÍK, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. Praha : UK - Pedagogick á fakulta 2001. ISBN 80-7290-066-8
SLAVÍK, J.; WAWROSZ (2004) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-130-3
SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. aj. (1998) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech. Praha : Pedagogická fakulta UK 1998. ISBN 80-86039-70-6
UŽDIL, J. (1976) Výtvarný projev a výchova. 2. vyd. Praha : SPN 1976
VANČÁT, J. (2000) Tvorba vizuálního zobrazení (gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově). Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum 2000. ISBN 80-7184-975-8
Cíl výuky: Prohloubit a upevnit návyky pro koncepční přípravu, vedení a evaluaci výuky. Rozšířit znalosti o způsobech reflekxivní praxe a pedagogického sebehodnocení prostřednictvím akčních výzkumů. Získat návyky pro zasazování individuální pedagogické zkušenosti do širších znalostních a výkladových souvislostí. Posílit motivaci pro neustálé doplňování znalostí a pedagogické sebehodnocení.
Obsah:
Klíčová slova: Praxe a teorie, reflexivní praxe, prekoncept, koncept, edukace jako kulturní artefakt. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt.