Cíl výuky:
Završení ročního projektu Mé vnitřní já ( keramická plastika). Seznámení se s možnými způsoby glazování či patiny plastiky.
Design v keramice- návrh a realizace užitkového objektu.
Podrobné zmapování současné keramické scény se zaměřením na keramickou prostorovou tvorbu.
Klíčová slova: výpal, glazury, patina, keramický design
Teorie:
Technologické specifiky keramických hmot a glazur.Glazury, kysličníky, barvítka.
Ujasnění pojmů užitková keramika a volná keramická tvorba v rámci historického vývoje až po současnost.
Definice keramického designu.
Praxe:
Glazování, patinování.
Realizace návrhu na užitkový objekt - všechny fáze tvoření: vytváření, výpal, glazování.
Požadavky k zápočtu:
Technický návrh a filozofická legenda k projektu Mé vnitřní já. Dokončená realizace s technickým návrhem užitkového objektu.
Rešerše s vlastní filozofickou úvahou na dané téma- výběr témat v seznamu u vyučujícího.
Požadavky ke zkoušce:
Historický přehled vývoje keramiky
Teoretické základy technologie keramických hmot a glazur a jejich výpalu.
Přehled o současné keramické scéně u nás i v zahraničí
Forma zkoušky: ústní
Základní studijní literatura:
Adamcová, M.:Keramika pro malé i velké. Olomouc 1994
Birks, T.: The complete potter´s compagnion, Conran Octopus limited London 1996
Espinová, L.: Keramika krok za krokem. Praha 1996
Hanzlíček, T.: Výroba keramiky a porcelánu, Svoboda Praha 2000
Chavarria, J.: Velká kniha keramiky, Knihcentrum Praha 1996
Navarro, M. P.: Velká kniha dekorování keramiky, Knihcentrum Praha 1997
Peterson, S.: The craft and art of clay, Laurence King publishing London 1992
Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10, Odeon Praha 1977
Rada, P.: Kniha o technikách keramiky. Praha 1996
Rada, P.: Slabikář keramika. Praha 1997
Roeslová, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha 1995
Techniky ve výtvarné výchově. Praha 1996
Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 1997
Roeslová, V.: Proudy ve výtvarné výchově, Sarah Praha 1999
Valenta, L.: Keramická příručka, Vydavatelství technické literatury v Horním Maršově 1999
Warshawová, J.: Velká kniha keramiky, Rebo productions Čestlice
Zhoř, I.: Hledání tvaru. Praha 1992
Vybavit studenty nejširší možnou zkušeností pro vlastní výtvarný názor a učitelskou praxi.
Seberalizace v připravovaném projektu, jehož cílem je seznámit studenty s výtvarným procesem keramické tvorby od začátku do konce. Hledání možných cest výtvarného vyjádření za určitých podmínek či omezení- improvizace, alterace konceptu. Vyústění v kolektivní práci prostorové plastiky.
To give students the greatest experience for their own artistic opinion and future lecturing. Prepare the students to : 1. Be able to find their own way of artistic expression in the art projects.
These are aiming to let the students know about the ceramic creation from the beginning until the end. 2. Looking for possible ways of artistic expressions in specific conditions
- like improvisation or alteration of a concept. 3. Finalising their work in a ceramic sculptur.