Charles Explorer logo
🇨🇿

Orbis Pictus I

Předmět na Pedagogická fakulta |
O09321056

Sylabus

* Teorie:

Vyjasnění východisek - sémiotika, Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Průzkum podmínek tvorby významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text, figurativní kód a jeho vazba na jazyk, vliv a moc diskursivních žánrů. Obrazový diskurs a instituce.

* Praxe:

Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. Identifikace různorodých přístupů k tematizaci a konceptům obsahů . Reflexivní bilance z praxe v Rudolfinu a NG Veletržním paláci, jejich analýza. Pokus o vytvoření jednoduché tematizace a její struktury v rámci nabídnutých možností: 1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác, vede Mgr. Barbora Škaloudová, 737117007. 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, vede Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz , 251093295).

Příprava vlastního projektu, sběr materiálu, studium kontextů.

Požadavky k zápočtu:

Splnění jednotlivých dílčích kroků v práci na vlastním tématu, vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.

Forma zkoušky:

Anotace

Cíl výuky:

Od reflexe vlastního chápání obrazu v současné kultuře a reflexe animační praxe k  tematizaci a konceptové analýze, k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření vlastního konceptu práce v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Struktura scénáře animace a editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii.

OBSAH

Klíčová slova:

Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program, artist in residence. RVP ? rámcový vzdělávací program.