Elementární POJMY a vlastnosti
· Fyzikální vlastnosti zvuku (vznik zvuku, vlnění, intenzita, výkon …)
· Hudební vlastnosti zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály …)
· Vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení zvuku …)
· Grafická znázornění kmitočtových a prostorových charakteristik
Elektrické zpracování zvukového signálu
· Přenosy, dvojbrany, útlum, filtry
· A/D a D/A převodníky, operační zesilovače
· Zesilovače, korekční a výkonové zesilovače, integrované obvody
Zvuková a hudební data
· Zvuk a zvukové formáty
· Signály a průběhy
· Měření zvuku
Technická zařízení a prvky, vlastnosti a použití
· Zvuková linka, propojování zařízení, vlastnosti komerčních zařízení
· Vstupní - mikrofony, diktafony, gramofony, další přenosná zařízení
· Zařízení zpracovávající signál - zesilovače, zvukové karty, mixážní zařízení, zvukové procesory, sekvencery
· Výstupní - reproduktory, sluchátka
· Poslechové prostředí
Zvukové editory
· zvukové editory a jejich užití
· práce s editorem AUDACITY - střih zvuku, zvukové efekty
Aplikace související se zpracováním zvuku a hudby
· Programy pro nahrávání, přehrání, vizualizaci
· Zvukové a hudební aplikace (MIDI, ladička, metronom, notátor, zvukový generátor, sekvencer …)
· Specifika OS a jejich aplikací
· Zdroje zvukových a hudebních signálů, teoretických informací a metodických námětů
PRAKTICKÉ ČINNOSTI A VYUŽITÍ VE VZDĚLÁVáNÍ
· Typické postupy při nahrávání, přehrávání, úpravě zvuku
· Zvuk a hudba ve vzdělávání, příklady metod a aplikací
Cílem předmětu Digitální zpracování zvuku je vybavit studenty teoretickými poznatky a praktickými zkušenostmi z oblasti práce se zvukem a zvukovým signálem, s programy a zařízeními zpracovávajícími zvuk, s programovými aplikacemi, a to s možnostmi aplikace v edukační sféře. Obsah předmětu navazuje zejména na poznatky z matematiky a elektřiny a je jedním z východisek pro Multimediální a hypermediální aplikace a Multimediální systémy.
Kromě teoretických témat je součástí i cvičení, ve kterém studenti řeší samostatně úlohy z dané oblasti.