Charles Explorer logo
🇨🇿

Propedeutické programovací jazyky

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB1319501

Sylabus

PROGRAMOVACÍ JAZYKY A VÝVOJOVÁ PROSTŘEDÍ

·        Charakteristika programovacích jazyků, typologie a vývoj

·        Specifika jazyků pro školní prostředí

·        Příklady úloh pro rozvíjení algoritmických dovedností a práci s daty

ALGORITMY A DATA

·        Vlastnosti algoritmů

·        Modelové algoritmy - třídění, řazení, grafy, sítě

·        Programy pro tvorbu vývojových diagramů, dynamizaci algoritmů, programy pro znázorňování schémat postupů a logických konstruktů

·        Typy dat, deklarace, přetypování

ZÁKLADY LOGIKY

·        Logické typy a logické operátory, základní logické konstrukce, výroková logika

·        Analogie logických konstruktů v přirozeném jazyce a v programovacím jazyce

ALGORITMICKÉ PRINCIPY A ICT

·        Základní algoritmické prvky a datové struktury v programovacích jazycích a v aplikačních programech

·        Objektový přístup k datům

VÝVOJ APLIKACÍ

·        Systémový pohled na vývoj programů

·        Multiplatformní jazyk Python

·        Zpracování aplikací se zaměřením na oblasti/předměty studia

·        Návaznosti programů na technické prvky (vstupy a výstupy, čidla a akční členy)

ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ

·        Aplikace algoritmických principů bez přímého využití počítače nebo vývojových nástrojů  

Anotace

Pozornost je věnována základním pojmům, principům a možnostem programování a rozvoji algoritmického myšlení s využitím vybraných programovacích jazyků. V návaznosti na oborové předměty zaměřené na algoritmizaci a programování se studenti seznámí s ukázkami vybraných typů těchto programovacích jazyků vhodných pro prvotní seznámení s principy a technikami programování na základní, popř. střední škole.

Do témat patří datové strukutry a práce s daty, vývoj programových systémů, obecné a vybrané algoritmické principy, logické konstrukty, jazykové konstrukce, vazby na programování technických prvků a zařízení, postupy zaměřené na rozvoj algoritmického myšlení. Tematicky bude tvorba programů zaměřena především do oblastí výuky (aplikace matematické a fyzikální).