Charles Explorer logo
🇨🇿

Americká literatura 20. st.

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2301014

Tento text není v aktuálním jazyce dostupný. Zobrazuje se verze "en".Sylabus

Week 1

Lecture: 20th centuryUS poetry

Reading assignment: Ezra Pound, Robert Frost, Langston Hughes, Maya Angelou, Gwendolyn Brooks  

Week 2

Lecture: American Modernism I

Reading assignment: William Faulkner: Barn Burning; A Rose for Emily

Ernest Hemingway: A Clean Well-Lighted Place, Hills Like White Elephants  

Week 3

Lecture: American Modernism II (Jazz Age)

Reading assignment: F.S. Fitzgerald, The Great Gatsby  

Week 4

Lecture: Southern Gothic I

Reading assignment: Flannery O´Connor, Good Country People, A Late Encounter with the Enemy  

Week 5

Lecture1: Southern Gothic II; Lecture 2: Beat Generation

Reading assignment: Harper Lee, To Kill a Mockingbird (3 excerpts)

Reading assignment: Jack Kerouac, On the Road (1 excerpt)  

Week 6

Lecture: American drama I

Reading assignment: Arthur Miller, Death of a Salesman  

Week 7

Lecture: American drama II, Drama of the Absurd

Reading assignment: TennesseeWilliams, Streetcar Named Desire

Reading assignment: Edward Albee, The Zoo Story  

Week 8

Lecture: Jewish American Literature

Reading assignment: Phillip Roth, Defender of the Faith

Reading assignment: Bernard Malamud, Armistice  

Week 9

Lecture: African American Literature

Reading assignment: Toni Morrison, The Bluest Eye  

Week 10

Lecture: Reflection of war inUSliterature

Reading assignment: David Guterson, Snow Falling on Cedars (film + 6 excerpts)  

Week 11

Lecture: US Postmodernism

Reading assignment: Michael Cunningham, Snow Falling on Cedars (film + 5 excerpts)

Anotace

Předmět "Americká literatura II" chronologicky navazuje na kurz "Americká literatura I" , tzn. také představuje komplementární celek, v jehož přednáškové části se student zevrubně seznámí s vývojem americké literatury od začátku 20. století až do dnešní doby, včetně historického a sociálního pozadí. Díky vetší fragmentarizaci a pluralitě v tomto časovém období již přednášková část v takové míře nepředkládá větší jednolité celky, byť i zde je patrná snaha používat vybrané texty coby literární reflexi jistého historického období nebo alespoň coby čitelnou demonstraci konkrétního literárního směru (americký modernismus apod.).

Na přednášku tedy i zde navazuje řízené čtení zadaných seminárních textů v angličtině, které lze vnímat jako průvodní materiál k přednáškovému výkladu.