1. ACHETYPAL STORY REFASHIONING
Andrew Lang: The Blue Fairy Book: “Beauty and the Beast” (1889) + Angela Carter: The Bloody Chamber and Other Stories: “The Courtship of Mr Lyon” (1979)
FOCUS: fairy tale, postmodernist refashioning of archetypal story 2. POSTCOLONIAL DEFAMILIARISATION
Nadine Gordimer: “Once Upon a Time” (1989) + “The Ultimate Safari” (1989) from Jump and Other Stories (1991)
FOCUS: Postcolonial literature, irony, defamiliarisation 3. HISTORY AND HIS STORY
Chimamanda Ngozi Adichie: “A Private Experience” (2008) + “The Headstrong Historian” (2008)
FOCUS: HISTORY vs. HIS STORY 4. TRADITION VS. MODERNITY
Anita Desai: “Studies in the Park” (1978) + Witi Ihimaera: “The Whale” (1972)
Focus: tradition and modernity 5. ROMANCE ALTERATION
Tennessee Williams: “The Field of Blue Children” (1937) + Kurt Vonnegut: “Runaways” (1961)
Focus: Romance as generic writing formula (cliché) 6. AMBIGUOUS NARRATIVE PERSPECTIVE
Ambrose Bierce: “An Occurrence at Owl Creek Bridge” (1890)
Focus: ambiguous narrative perspective 7. LITERARY MINIMALISM
Ernest Hemingway: “Hills Like White Elephants” (1927) + Henry Lawson: “The Drover’s Wife” (1896)
Focus: literary minimalism 8. THE CONCRETE CHARACTER OF POETIC LANGUAGE
Sylvia Plath, Elisabeth Bishop, Philip Larkin: selected poems
Focus: the concrete character of poetic language 9. COMPLEX SIMPLICITY ee cummings, Ezra Pound, Robert Frost: selected poems
Focus: complex simplicity 10. SPACE AND IDENTITY
Doris Lessing: “To Room Nineteen” (1963) and Fay Weldon: “Weekend” (1978, 2009)
Focus: space and identity
Jedná se o semestrální kurs zaměřený na četbu a analýzu angloamerické literatury ? především prózy. Až na několik výjimek se jedná o díla současných autorů.
Mezi rozhodující kritéria při výběru seminárních materiálů patří jak obsah, tak i formát a jazyk daného díla, neboť hlavní náplní seminářů je tzv. ?close reading? (detailní četba vybraných textů). Analýza textů vychází jak z tradičních kritických postupů, tak z moderních (pragmatičtěji zaměřených) metod, jejichž cílem je především rozvíjení kritického myšlení a jazykových dovedností studentů.
Jedná se jmenovitě o metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking, tedy ?Čtení a psaní ke kritickému myšlení?).