Charles Explorer logo
🇨🇿

Literární interpretace II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2301033

Tento text není v aktuálním jazyce dostupný. Zobrazuje se verze "en".Sylabus

1. ACHETYPAL STORY REFASHIONING

Andrew Lang: The Blue Fairy Book: “Beauty and the Beast” (1889) + Angela Carter: The Bloody Chamber and Other Stories: “The Courtship of Mr Lyon” (1979)

FOCUS: fairy tale, postmodernist refashioning of archetypal story   2. POSTCOLONIAL DEFAMILIARISATION

Nadine Gordimer: “Once Upon a Time” (1989) + “The Ultimate Safari” (1989) from Jump and Other Stories (1991)

FOCUS: Postcolonial literature, irony, defamiliarisation   3. HISTORY AND HIS STORY

Chimamanda Ngozi Adichie: “A Private Experience” (2008) + “The Headstrong Historian” (2008)

FOCUS: HISTORY vs. HIS STORY   4. TRADITION VS. MODERNITY

Anita Desai: “Studies in the Park” (1978) + Witi Ihimaera: “The Whale” (1972)

Focus: tradition and modernity   5. ROMANCE ALTERATION

Tennessee Williams: “The Field of Blue Children” (1937) + Kurt Vonnegut: “Runaways” (1961)

Focus: Romance as generic writing formula (cliché)   6. AMBIGUOUS NARRATIVE PERSPECTIVE

Ambrose Bierce: “An Occurrence at Owl Creek Bridge” (1890)

Focus: ambiguous narrative perspective   7. LITERARY MINIMALISM

Ernest Hemingway: “Hills Like White Elephants” (1927) + Henry Lawson: “The Drover’s Wife” (1896)

Focus: literary minimalism   8. THE CONCRETE CHARACTER OF POETIC LANGUAGE

Sylvia Plath, Elisabeth Bishop, Philip Larkin: selected poems

Focus: the concrete character of poetic language   9. COMPLEX SIMPLICITY ee cummings, Ezra Pound, Robert Frost: selected poems

Focus: complex simplicity   10. SPACE AND IDENTITY

Doris Lessing: “To Room Nineteen” (1963) and Fay Weldon: “Weekend” (1978, 2009)

Focus: space and identity

Anotace

Jedná se o semestrální kurs zaměřený na četbu a analýzu angloamerické literatury ? především prózy. Až na několik výjimek se jedná o díla současných autorů.

Mezi rozhodující kritéria při výběru seminárních materiálů patří jak obsah, tak i formát a jazyk daného díla, neboť hlavní náplní seminářů je tzv. ?close reading? (detailní četba vybraných textů). Analýza textů vychází jak z tradičních kritických postupů, tak z moderních (pragmatičtěji zaměřených) metod, jejichž cílem je především rozvíjení kritického myšlení a jazykových dovedností studentů.

Jedná se jmenovitě o metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking, tedy ?Čtení a psaní ke kritickému myšlení?).