Charles Explorer logo
🇨🇿

Britské umění a identita II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2301V20

Sylabus

Ø  WEEK 1-2

Theme 1: The Romantic North

North of England, birthplace of landscape art - from Turner, Girtin and Ward to Emily Bronte, Wordsworth and Coleridge

Ø  WEEK 3-4

Theme 2: The Flatlands

Suffolk, the Norfolk Broads, the Fens and the East coast -  from Constable,  Gainsborough and Stubbs to  Brooke and Lord Byron with music by Britten

Ø  WEEK 5-6

Theme 3: Highlands and Glens

Highlands and Glens of Scotland, Northern Ireland and the Republic of Ireland - from Sir Walter, Yeats and Burns to Landseer,  Nasmyth, McCulloch, Henry and Craig with music by Mendelssohn

Ø  WEEK 7-8

Theme 4: The Heart of England

The Midlands, the Peak District, the Black Country, the Cotswolds and the Malverns - from Lowry, Wright and Cartwright to Dickens with music by Stone and Elgar

Ø  WEEK 9-10

Theme 5: The Home Front

The South East - from Blake, Constable, Turner, Frith, Churchill, Allingham and Nash to Kipling accompanied by the White Cliffs of Dover by Dame Vera

Ø  WEEK 11-12

Theme 6: The Mystical West

From Stonehenge to Cornwall and Wales - from Constable, Turner and Wilson to Hardy, Thomas, Conan Doyle and du Maurier with music by Holst  

Anotace

Druhá část kurzu se zaměřuje na britskou krajinu a na umění, které inspirovala. V každém ze šesti tematických celků je prozkoumán jiný britský region spolu se způsobem, jakým jeho krajina a kultura ovlinila malíře a skladatele. O dílech malířů jako je Turner, Gainsborough, Constable, Landseer, Nash a Long se diskutuje jako o nejelpších příkladech toho, jak britské vnímání národní přináležitosti and krajiny je spoluvytvářeno jejich uměleckým ztvárněním. Hlavní důraz na výtvarné umění je doplněn zmínkami o hudbě prominentních skladatelů jako Elgar, Vaughan Williams či Britten, spolu s relevantními díly romanopisců a básníku jako Bronteová, Dickens či Thomas.

Absolvováním této části kurzu by si studenti měli prohloubit pochopení role britského venkova a krajiny jako nezastupitelného fenoménu v procesu formování národní identity a způsobu, jak je zprostředkován ve výtvarném umění, hudbě a literatuře.