Charles Explorer logo
🇬🇧

Human anatomy and morphology

Class at Faculty of Education |
OB2302003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvod - lidské tělo jako funkční systém, tkáně a orgány, funkční celky a systémy, regulace činnosti těla. Základní členění lidského těla a anatomické názvosloví, základní roviny a anatomické oblasti, základní funkční celky. Soustava kosterní - tvar kostí, povrch kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí. Základní stavba lidského skeletu a pohlavní rozdíly na kostře - kostra trupu a kostra končetin. Cvičení: ? Orientace a základní pojmy Základní stavba lidského skeletu

2. Kostra hlavy - neurokranium, splanchnokranium, dutiny lebeční, báze lební, tvarové zvláštnosti, růst a vývoj lebky, pohlavní rozdíly na lebce. Cvičení: ? Orientace a základní pojmy Základní stavba lidského skeletu

3. Kostra trupu a končetin - páteř, žebra, pletence horní a dolní končetiny, kostra horní a dolní končetiny Klouby a vazy lidského těla - hlavní klouby lidského těla, jejich stavba a patologie, význam vazů a funkce pohybově oporného aparátu Cvičení: ? Funkční stavba kostry, růst, antropometrické body Stavba lebky

4. Soustava svalová - stavba kosterního svalu, cévní zásobení svalu, fyzikální vlastnosti svalů; svalstvo lebky a trupu. Cvičení: ? Funkční stavba kostry, růst, antropometrické body Stavba lebky

5. Svalstvo končetin a pohyby lidského těla - svalstvo horní a dolní končetiny, pohybové funkce a jejich patologie Cvičení: ? Pohybově opěrný aparát - film Postkraniální skelet a základní úpony svalové

6. Stavba srdce a krevní oběh - velký a malý krevní oběh, srdce a jeho funkce, srdeční vady, zevní projevy srdeční činnosti, základní cévy lidského těla, krevní tlak, krevní oběh plodu. Cvičení: ? Pohybově opěrný aparát - film Postkraniální skelet a základní úpony svalové

7. Soustava dýchací - vývoj dýchacího ústrojí, anatomická stavba, řízení dýchacích pohybů. Soustava trávicí - anatomická stavba, řízení činnosti, metabolismus a enzymy, vitamíny. Cvičení: ? Oběhová soustava ? film ? srdeční revoluce Dýchání a funkce krve ? praktické cvičení

8. Soustava močopohlavní - stavba a funkce vylučovací ústrojí, stavba a funkce pohlavních orgánů. Cvičení: ? Oběhová soustava ? film ? srdeční revoluce Dýchání a funkce krve ? praktické cvičení

9. Tělní tekutiny - vnitřní prostředí organismu - homeostáza, krev,složení a funkce, krvinky a jejich funkce, srážení krve, krevní skupiny, imunita a obranné schopnosti organismu, lymfa, tkáňový mok. Kůže - stavba a funkce, termoregulační a ochranná funkce, kožní deriváty a pohlavní znaky. Cvičení: ? Lidský mozek a jeho základní stavba? film Žlázy s vnitřní sekrecí a jejich funkce, základní stavba mozku - orientace

10. Humorální a nervová regulace. Žlázy s vnitřní sekrecí, základní skupiny hormonů a jejich funkce, hormony a metabolismus, stresové reakce, termoregulace a její význam. Soustava nervová - stavba nervové soustavy a její funkce, základní anatomické uspořádání, význam a funkce CNS a periferních nervů, nervové dráhy. Cvičení: ? Lidský mozek a jeho základní stavba? film Žlázy s vnitřní sekrecí a jejich funkce, základní stavba mozku - orientace

11. Mozkový kmen, mozeček, mezimozek a střední mozek - řízení hormonální činnosti, hlavové nervy Zápočet ? latinská terminologie Poznávání kostí

12. Přední mozek - bazální ganglia, kůra mozková a limbický systém, periferní nervy a propriocepce, vědomí a podvědomí, spánek, biorytmy Cvičení: ? Lidský mozek ? film, funkce jednotlivých částí Smyslové orgány, jejich funkce a poruchy

13. Smyslové orgány - činnost, rozdělení, vývoj, zrak, sluch a ústrojí rovnováhy, čich, chuť a hmat, vnímání nespecifických podnětů, podstata vnímání a analýzy smyslových vjemů. Cvičení: ? Lidský mozek ? film, funkce jednotlivých částí Smyslové orgány, jejich funkce a poruchy

Annotation

The aim of the course is to transfer teoretical and and practical knowledge on human anatomy, morphology and somatology. It presents basic oveview of basic organ systems and their morphological and functional relations.

The coarse should result in getting good knowledge on skeleton and locomotor system, functin of the organs, namely locomotor apparatus, heart and nervous system. The basic insight into the function of nervous system, sensoric organs and general funcion of human body should result from the lectures of the coarse.