Požadavky
Aktivní účast na semináři; plnění dílčích úkolů zadaných vedoucí semináře; zhotovení vlastní didaktické pomůcky a její prezentace na semináři; max. 1 absence. Po splnění všech požadavků bude zápočet zapsán do SiSu v konzultačních hodinách vyučující. Vypracování didaktické pomůcky do 14. 12. 2020.
Sylabus a literatura
Okruhy: 1. Pojmosloví, SERR a reprezentativní popisy češtiny jako cizího jazyka pro úrovně A1-B1
- HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. I. Kap. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. S. 10-30. (nebo HRDLIČKA, M. Čeština - jazyk cizí. Praha 2002. (vybrané pasáže))
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky[online]. Dostupné z .
- HÁDKOVÁ, M. - LÍNEK, J. - VLASÁKOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk - úroveň A1. Olomouc: KBFF UP v Olomouci, MŠMT, 2005. (nebo http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/referencni-urovne-pro-cestinu-jako-cizi-jazyk)
- ČADSKÁ, M. et al. Čeština jako cizí jazyk - úroveň A2. Praha: ÚJOP UK, MŠMT 2004. (nebo http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/referencni-urovne-pro-cestinu-jako-cizi-jazyk)
- ŠÁRA, M. et al. Prahová úroveň - Čeština jako cizí jazyk. Praha: ÚBS UK, KOLF FF, ÚJOP UK, Council of Europe Publishing, 2001. ISBN 92-871-4761-2.
- HÁDKOVÁ, M. Dokumenty evropské jazykové politiky ve výuce češtiny pro děti-cizince? In Didaktické studie IV. Praha: PedF UK, 2008. S. 111-122. 2. Žák-cizinec v české škole
- HÁJKOVÁ, E. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.
- BABUŠOVÁ, G. Inkluze žáka s odlišným mateřským jazykem. Didaktické studie, 2018, roč. 10, č. 2, s. 40-61.
- ČECHOVÁ, M. - ZIMOVÁ, L. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. ČJL, 1990-2000, roč. 50, s. 214-219. 3. Jazykové a sociologické rozdíly u nejpočetnějších menšin v ČR
- ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. (vybrané pasáže - Ukrajinci, Vietnamci)
- KAMIŠ, K. Výuka češtiny a diglosie žáků v multilingvním prostředí České republiky. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. S. 87-91.
- ZÍKOVÁ, M. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012. S.113-129.
- HÁJKOVÁ, E. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. S. 93-97.
- Žáci s odlišným jazykem v českých školách. META. ISBN 978-80-254-9175-1. S. 7-71. 4. Analýza prací žáků-cizinců 5. Učebnice pro cizince, metodika
- ŠINDELÁŘOVÁ, J. - ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN 807414559X, 9788074145599. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii)
- GJUROVÁ, N. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - Metodika pro učitele. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011. Praha: Akropolis, 2011. S. 161-179. 6. Prezentace didaktické pomůcky 7. Vybrané problémy z praxe, konzultace
Seminář rozšiřuje pohled na začlenění žáka-cizince do pr áce v běžné třídě české ZŠ a soustřeďuje se na výběr i tvorbu edukačních materiálů pro práci s různojazyčnými cizinci v českém jazyce úrovně A1 - B1.