Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie literatury II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2304103

Sylabus

Témata, pojmy, problémy

1.         Estetická zkušenost

2.         Literární život

3.         Literární slovesnost

3.1       Literatura umělecká a populární

3.2       Národní literatura

3.3       Světová literatura

4.         Jazyk/ Literární kód

5.         Literární fikce

5.1       Perspektiva

6.         Intertextovost

7.         Funkce literatury

8.         Autor

8.1       Tvorba očima psychologie a sociologie

9.         Čtenář

10.       Literární dílo

10.1     Titul

11.       Jazykové prostředky

11.1     Druhy řeči

12.       Básnický obraz/ Metafora

12.1     Obrazné konstrukce

13.       Verš a rytmus

13.1     Rým a strofa

13.2     Volný verš

14.       Kompozice

15.       Téma a motiv

16.       Příběh

16.1     Vyprávění

17.       Postava

18.       Prostor

19.       Druhy a žánry

20.       Epika

21.       Lyrika

22.       Drama

23.       Poezie versus próza

24.       Folklorní slovesnost

25.       Literatura pro děti a mládež

26.       Faktografická literatura

27.       Literární fantastika

28.       Literární komika

29.       Hodnocení a hodnota

30.       Smysl a interpretace                                          Základní příručky  Peterka J. Teorie literatury pro učitele,

2007. Tam uvedena literatura doplňující a rozšiřující.    Kubíček T., Vypravěč, 2007                                                                                                                                 Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů, 2004

Anotace

Cílem dvousemestrového kurzu je vytvoření teoretického základu (terminologie, poetika) pro systematické poznávání specifických kvalit literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro smysluplnou komunikaci o literárních textech.

Semináře mají interaktivní charakter, stimulují kritické myšlení a vyžaduje se aktivní účast studentů. Procvičuje se zejména schopnost citlivé a přemýšlivé aplikace obecných poznatků na konkrétní materiál. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru.

U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Ke zkoušce se předkládá seznam pěti literárních děl (ne jednotlivých povídek či básní) různého typu za účelem jejich souhrnné charakteristiky a teoreticky poučené reflexe. - Do výběru je třeba zahrnout alespoň tři díla z české literatury, která podle mínění uchazeče patří do středoškolského učiva. Součástí zkoušky je písemný test.