Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory of literature II

Class at Faculty of Education |
OB2304103

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata, pojmy, problémy

1.         Estetická zkušenost

2.         Literární život

3.         Literární slovesnost

3.1       Literatura umělecká a populární

3.2       Národní literatura

3.3       Světová literatura

4.         Jazyk/ Literární kód

5.         Literární fikce

5.1       Perspektiva

6.         Intertextovost

7.         Funkce literatury

8.         Autor

8.1       Tvorba očima psychologie a sociologie

9.         Čtenář

10.       Literární dílo

10.1     Titul

11.       Jazykové prostředky

11.1     Druhy řeči

12.       Básnický obraz/ Metafora

12.1     Obrazné konstrukce

13.       Verš a rytmus

13.1     Rým a strofa

13.2     Volný verš

14.       Kompozice

15.       Téma a motiv

16.       Příběh

16.1     Vyprávění

17.       Postava

18.       Prostor

19.       Druhy a žánry

20.       Epika

21.       Lyrika

22.       Drama

23.       Poezie versus próza

24.       Folklorní slovesnost

25.       Literatura pro děti a mládež

26.       Faktografická literatura

27.       Literární fantastika

28.       Literární komika

29.       Hodnocení a hodnota

30.       Smysl a interpretace                                          Základní příručky  Peterka J. Teorie literatury pro učitele,

2007. Tam uvedena literatura doplňující a rozšiřující.    Kubíček T., Vypravěč, 2007                                                                                                                                 Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů, 2004

Annotation

The aim of the two-semester course is to create a theoretical basis (terminology, poetics) for the systematic learning of specific qualities of literary literature in a wide range of its modalities (prose, poetry, drama; literature of literature and literature; children and youth) and for meaningful communication about literary texts.

Seminars are interactive, stimulate critical thinking, and involve students actively. In particular, the ability to apply a general knowledge to a particular material is sensitive and thoughtful. The prerequisite for the exam is credit from the seminar in winter and summer semester.