Charles Explorer logo
🇬🇧

Interpretation of the main works of the Czech literature

Class at Faculty of Education |
OB2304117

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Náplň semináře prof. Kubíčka

Za vybranými texty jsou uvedeny úkoly pro všechny studenty:

K. H. Mácha: Máj 1) shromážděte příklady (z různých částí básně), které prokazují, že prostor básně je romantický 2) vyberte si jediný verš z básně, který Vás něčím zaujal, a pokuste se zdůvodnit své rozhodnutí

K. J. Erben: Kytice                 1)pokuste se v Erbenových básních doložit nějaký pevný hodnotový systém                 2) zamyslete se nad "zdrojem" tohoto hodnotového systému

J. Neruda: Povídky Malostranské                 1) jaké jsou vztahy mezi lidmi na Nerudově Malé Straně? 2) doložte své pozorování na jednom jedinečném příkladu

B. Němcová: Babička/ J. Hašek: Švejk (v tomto případě bude na základě diskuse v semináři vybrán jeden z textů, úkoly vyplynou z výběru)

J. Arbes: Svatý Xaverius/Ukřižovaná (v tomto případě bude na základě diskuse v semináři vybrán jeden z textů)                                1) jaké rysy v textu by mohly určit Arbesovu prózu jako součást realistické literatury                                2) co se tomu naopak vzpírá? - uveďte konkrétní příklady

K. Čapek: Věc  Makropulos                                1) jaké rozdíly nacházíte mezi Čapkovou verzí a Janáčkovým zpracováním                                2) pokuste se určit význam těchto rozdílů pro celkové vyznění díla

J. Čapek: Stín kapradiny 1) zkuste poskytnout charakteristiku prostoru Čapkova příběhu a doložte ji výraznými textovými rysy 2) zvolte si jednu pasáž z textu, která Vás něčím zaujala a pokuste se zdůvodnit své rozhodnutí

V. Nezval: Edison                                1) vyberte si jediný verš z básně a zdůvodněte svůj výběr

K. Toman: Měsíce                                1) vyberte si jediný verš z jedné básně a zdůvodněte svůj výběr 2) jak se dějinný kontext odráží v Tomanově básni? Vyberte si jeden motiv, metaforu či verš, které ukazují na historickou situovanost básně

V. Vančura: Markéta Lazarová 1) vyberte si část textu, v němž se Vám zdá Vančurův jazyka jako "nejtypičtější podoba básníkova jazyka" a pokuste se určit funkci daného úryvku ve fikčním světě Vančurova vyprávění

J. Durych: Bloudění                 1) poskytněte charakteristiku Durychova Valdštejna a doložte jej citáty z textu

J. Čep:  4 povídky  - budou upřesněny 1) vyberte jakoukoliv popisnou pasáž z kterékoliv Čepovy povídky a určete funkci/funkce popisu  

Náplň semináře dr. Brožové (ZS 2018/19)

Karel Hynek Mácha: Máj Karel Jaromír Erben: Kytice Jan Neruda: Povídky malostranské Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Jaroslav Seifert:  Na vlnách TSF/ Jablko s klína Vítězslav Nezval: Básně noci (Edison) František Halas: Dokořán Vladislav Vančura: Markéta Lazarová Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník nebo Golet v údolí Karel Čapek: Hordubal/Povětroň/Obyčejný život Karel Toman: Měsíce

Otázky k debatě pro celou skupinu budou upřesněny v semináři.        

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Práce v seminářích bude organizována jednotně, a to následujícím způsobem:

Interpretace základních děl české literatury

Obsahem kurzu je rozbor 12 děl z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 12 zvolených knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu.

Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut.

Každý z referátů je zadáván různým studentům, v případě komplikovanějších textů, u nichž se předpokládá větší objem práce např. s dobovými kontexty či kontexty ohlasu, může být referát zadán dvěma studentům, kteří jsou současně vyzváni k teamové práci.

Studenti, kteří nebudou mít zadán hlavní referát, zpracují dva referáty kontextové. Student, který zpracovává referát o autorovi, zvolí jako druhý referát ohlasový.

Studenti, kteří si tento seminář zapíší v ZS šk.r. 2009/10 si předem promyslí, jaké referáty hodlají zpracovávat. Na prvním semináři proběhne rozdělení úkolů podle výše popsaného klíče.