Charles Explorer logo
🇬🇧

Literature for Children and Young People I.

Class at Faculty of Education |
OB2304306

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučující: PhDr. Věra Brožová a doc. Jaroslav Provazník; v akademickém roce 2008/2009 pouze Věra Brožová

Požadavky k zápočtům a ke zkoušce

Kurz probíhá v obou semestrech akademického roku, ZS i LS je ukončen zápočtem. Požadována je minimálně jedna seminární práce interpretačního charakteru zvoleného literárního díla (děl) podle seznamu doporučené četby k oboru.

Podmínkou ke zkoušce po letním semestru je zápočet ze seminářů v obou semestrech.

Požadavky obsahují okruhy ke zkoušce a doporučený seznam četby.

Tematické okruhy

Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví

? Literární dílo pro děti a mládež a jeho recepce

? Základní žánrová mapa literatury pro děti

? Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže

Literárněhistorický pohled:

? Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm

Specifičnost literatury pro děti

? Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi

? Problematika tzv. dětského aspektu

? Problematika adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta

Literárněhistorické kapitoly:

? Prehistorie literatury pro děti

? Protohistorie literatury pro děti (17. a 18. století)

? Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století

? Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti (literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku)

Folklór a literatura pro děti

? Druhy a žánry slovesného folklóru

? Morfologie pohádky V. J. Proppa

Literárněhistorické kapitoly:

? Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)

? Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti)

Klasické podoby poezie pro děti a mládež

? Poezie pro děti a její funkce

? Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze

Literárněhistorická kapitola:

? Česká a světová poezie pro děti v 19. století

Autorská pohádka a pohádková próza

? Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy

Literárněhistorická kapitola:

? Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře

Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře

? Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou

? Fenomén návodné literatury

Literárněhistorické kapitoly:

? Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a na počátku 20. století

? Proměny příběhů s dětským hrdinou ve 20. století

? Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou

Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát

? Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež

Literárněhistorické kapitoly:

? Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století

? Sci-fi a literatura pro děti

? Fantasy a literatura pro děti

Moderní poezie pro děti a mládež

? Poezie a jazyková hra

? Volný verš a poezie pro děti a mládež

Literárněhistorické kapitoly:

? Zrod moderního nonsensu

? Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století)

? Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba?) a dětský adresát

? Česká poezie od 60. let 20. století

Genologie a literatura pro děti a mládež

? Druhy a žánry literatury pro děti a mládež v historické perspektivě

? Obraz umělecké literatury v čítankách pro základní školy

Literárněhistorické kapitoly:

? Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu

? Konzumní a substandardní produkce a literatura pro děti

Annotation

Seminar fosters the interpretative skills of the student in this field and cares to understand readership as a life-long attitude.