Introduction. L´homme dans la littérature française. Les principaux courants littéraires
Le 17e si?cle en général. Le contexte historique. Atmosph?re philosophique, artistique, littéraire. Le classicisme.
La langue. L´Académie Française. La préciosité.
Le cadre philosophique. Descartes. Pascal. Impact sur les lettres.
Les genres littéraires du classicisme. La tragédie. Pierre Corneille.
Jean Racine. Conception racinienne de l´homme. L´homme prédestiné.
Moli?re. La comédie classique. Les principales comédies. Les idées de Moli?re sur le théâtre.
La Rochefoucauld. La Bruy?re.
Jean de La Fontaine. La fable. Les fables de La Fontaine.
La Querelle des Anciens et des Modernes.
Le passage du 17e au 18e si?cle. Résumé.
Členitost literárně-historického terénu: vztah klasicismu, manýrismu a baroka. Vymezení dobově stylových kategorií na základě důkladných analýz dobových textů.
Důraz bude kladen zejména na estetiku tzv. pravidelného dramatu. Jednota v mnohosti: žánr "klasické" francouzské tragédie (Pierre Corneille - Querelle du Cid, Jean Racine).
Molièrova komedie a divadlo všech smyslů. Preciozita a tzv. literatura galantní.
Klasická próza: Knežna de Clèves Mme de La Fayette. Pascalova apologie křesťanství - Myšlenky.
Provázanost monarchistické ideologie, jazykového purismu (Vaugelas, Bouhours), statického pojetí krásna a karteziánského racionalismu (v estetice dramatu Divadelní praxe abbého d'Aubignaca). Důsledky karteziánského dualismu pro koncepci lidského individua: Descartesovo cogitum a jeho rezonance v umění.
Boileauovo L´Art poétique a odstíněné vymezení estetických kategorií (heroické, heroicko-komické, burleskní a tzv. "le sublime"). Klasicistní divadlo, próza, klasicistní moralismus.