2019 9. 10. Einführung 16. 10. Kalendergeschichte als epische KurzformJohann Peter Hebel: KannitverstanEntwicklung der Medien im 19. Jahrhundert 23. 10. Romantik, Biedermeier und Frührealismus Adalbert Stifter: Der KondorModerne, Technik und Natur in der deutschsprachigen Literatur der ersten Hälfte des 19. JahrhundertsEduard Mörike: Mozart auf der Reise nach PragAdalbert Stifter: BergkristallEduard Mörike: Maler NoltenKünstlernovelle und Künstlerroman in der deutschsprachigen Literatur des 19. Jahrhunderts 30. 10. Novelle als Gattung des poetischen RealismusTheodor Storm: ImmenseeTheodor Storm: Der SchimmelreiterRahmennovelle und ihre Entwicklung 6. 11. Novellenzyklen in der deutschsprachigen LiteraturGottfried Keller: Die Leute von Seldwyla 13. 11. Realistischer Roman in seinen unterschiedlichen AusprägungenHistorischer RomanProfessorenromanBildungs- und EntwicklungsromanGottfried Keller: Der grüne Heinrich 20. 11. GesellschaftsromanTheodor Fontane als kritischer RealistTheodor Fontane: Effi Briest 27. 11. Politik in der Literatur des poetischen RealismusWilhelm Raabe: Die Gänse von BützowHumor als wichtiges Element des poetischen Realismus 4. 12. Regionale Verbundenheit der Autoren des poetischen Realismus
Adalbert Stifter und die Landschaft des Böhmerwaldes
Adalbert Stifter: Granit 11. 12. Regionale Verbundenheit der Autoren des poetischen Realismus
Mähren in Werken von poetischen Realisten
Marie von Ebner-Eschenbach und MährenMarie von Ebner-Eschenbach: Das GemeindekindFerdinand von Saar und Mähren
Ferdinand von Saar: Die Troglodytin 18. 12. Poetischer Realismus und seine Übergänge zu der Moderne des ausgehenden 19. JahrhundertsConrad Ferdinand Meyer und NietzscheConrad Ferdinand Meyer und seine NovellenConrad Ferdinand Meyer: Das Amulett 2020 8. 1. Abschlussveranstaltung
Sylabus tohoto kurzu je inovován v rámci Programu komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Cílem kurzu, jehož kurikulum je v rámci Programu komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze inovováno, je studenty na teoretické i praktické rovině obeznámit se vznikem a vývojem poetického realismu včetně realistických tendencí v literatuře předbřeznového období a seznámit je s vybranými díly německy psaného realistick ého románu a německy psané realistické novely, které představují dominantní žánry realistické literatury. Pozornost je rovněž věnována hlavním filosofickým proudům, které se uplatňovaly v evropském myšlení 19. století (G.
F. W.
Hegel, L. Feuerbach, K.
Marx, A. Schoppenhauer, S.
Kierkegaard), rozvoji vědy a techniky i zásadním změnám, kterými evropská společnost 19. století procházela. Práce v semináři se soustředí na teorii žánrů románu a novely - jejich vývoj a proměny, na analýzu vyprávění jako fikce a na rozbor jednotlivých literárních děl.
Při diskuzi nad jednotlivými texty je kladen důraz na rozvoj komunikativních schopností studentů a užívání moderních vyučovacích metod jako např. brainstormingu i hledání ukázek z těchto textů vhodných pro didaktizaci. Obsah kurzu: Teorie románu a novely v 19. století (Vischer, Heyse).
Analýza románu a novely: druhy vyprávění, typy vypravěčů, typy fikce, typologie románu. Román: Freytag, Keller, Raabe, Ebner-Eschenbach, Fontane.
Novela: Stifter, Mörike, Storm, Keller, C. F.
Meyer.