Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny hudby IV

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2308121

Sylabus

Květy pozdního novoromantismu (kolem roku 1900) 1) Mahler (linie symfonie) Strauss (linie symfonické básně a opery) Reger (linie polyfonní a retrospektivní) 2) Suk Novák (Foerster, Ostrčil, Vycpálek, Suchoň)

Impresionistická vlna 3) Debussy Ravel Dukas

Nové obzory 4) Stravinskij Schönberg Janáček 5) Berg Webern Hába

Protesty a provokace ("Léta dvacátá") 6) Les Six - Satie - Milhaud - Honegger - Hindemith - Martinů - Prokofjev

Cesty k muzikálu 7) Gershwin - Ježek - Friml - Weil - Bernstein - Frederick Loewe, My Fair Lady -  Andrew Lloyd Webber

Tzv. neoklasicismus 8) Stravinskij Hindemith Prokofjev Martinů Honegger Bartók Kodály Orff Britten

Světová katastrofa  a hudba 9) Šostakovič a Prokofjev. Stravinskij, Martinů, Hindemith, Bartók, Schönberg, Ježek v USA. Kabeláč, Hartmann. Olivier Messiaen.

Stav evropské a americké hudby po roce 1945 10) Cage - Schaeffer Musique concrète - centrum Darmstadt - Ligeti - Nono - Zimmermann

Penderecki Lutoslawski Schnittke Gubajdulina Pärt 11) Český vklad do světové hudby po Janáčkovi a Martinů

Kabeláč Kalabis Eben Smetanovo kvarteto Česká filhamonie  (Talich Kubelík Ančerl Neumann)

Anotace

Pokračování čtyřsemestrální přednášky, která se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka celé přednášky je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů.

Dějiny hudby dvacátého století

Pojetí přednášek je založeno na zdůraznění věcných přesahů látky do kulturně-historických souvislostí na jedné straně (hudba jako sociální fakt) a na její didaktickou aplikaci na straně druhé (hudba jako integrální součást vzdělání a výuky). Na analýzách typických děl předních skladatelů bude demonstrována slohová individuace, typická pro hudbu dvacátého století.