Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Music IV

Class at Faculty of Education |
OB2308121

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Květy pozdního novoromantismu (kolem roku 1900) 1) Mahler (linie symfonie) Strauss (linie symfonické básně a opery) Reger (linie polyfonní a retrospektivní) 2) Suk Novák (Foerster, Ostrčil, Vycpálek, Suchoň)

Impresionistická vlna 3) Debussy Ravel Dukas

Nové obzory 4) Stravinskij Schönberg Janáček 5) Berg Webern Hába

Protesty a provokace ("Léta dvacátá") 6) Les Six - Satie - Milhaud - Honegger - Hindemith - Martinů - Prokofjev

Cesty k muzikálu 7) Gershwin - Ježek - Friml - Weil - Bernstein - Frederick Loewe, My Fair Lady -  Andrew Lloyd Webber

Tzv. neoklasicismus 8) Stravinskij Hindemith Prokofjev Martinů Honegger Bartók Kodály Orff Britten

Světová katastrofa  a hudba 9) Šostakovič a Prokofjev. Stravinskij, Martinů, Hindemith, Bartók, Schönberg, Ježek v USA. Kabeláč, Hartmann. Olivier Messiaen.

Stav evropské a americké hudby po roce 1945 10) Cage - Schaeffer Musique concrète - centrum Darmstadt - Ligeti - Nono - Zimmermann

Penderecki Lutoslawski Schnittke Gubajdulina Pärt 11) Český vklad do světové hudby po Janáčkovi a Martinů

Kabeláč Kalabis Eben Smetanovo kvarteto Česká filhamonie  (Talich Kubelík Ančerl Neumann)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Pokračování čtyřsemestrální přednášky, která se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka celé přednášky je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů.

Dějiny hudby dvacátého století

Pojetí přednášek je založeno na zdůraznění věcných přesahů látky do kulturně-historických souvislostí na jedné straně (hudba jako sociální fakt) a na její didaktickou aplikaci na straně druhé (hudba jako integrální součást vzdělání a výuky). Na analýzách typických děl předních skladatelů bude demonstrována slohová individuace, typická pro hudbu dvacátého století.