1) Periodizace hudby
* Problematika vývoje v hudbě obecně
* tradiční vnímání v návaznosti na historické epochy,
* charakteristika v souvislosti s dalšími uměleckými odvětvími
* Hudebně imanentní hledisko, charakteristika různých kompozičních systémů
* Co s hudbou 20. století? 2) Raný středověk
* Historické vymezení středověku, vznik křesťanského liturgického zpěvu
* Problematika názvu gregoriánského chorálu
* Mimohudební souvislosti šíření gregoriánského chorálu
* Způsob a vývoj notace liturgického zpěvu
* Antifona, responsorium, sekvence, tropy 3) Vícehlasý zpěv středověku
* Vznik vícehlasu, časové umístění a význam
* Organum paralelní a rozvinuté
* Conductus a motetus
* Ars antiqua, Ars nova
* Leoninus a Perotinus 4) Duchovní hudba pozdního středověku
* Schola Nostre Dame
* Části mešního ordinária, jejich obsah a význam
* Guillaume de Machaut
* Izorytmické moteto, polytextové moteto
* Konec středověku, vymezení a historické souvislosti 5) Světská hudba středověku
* Problematika dochovanosti světské hudby, potulní učenci, ……, žongléři, Carmina burana
* Dvorská kultura, souvislost s křižáckými válkami
* Trubadúři, co je Langedoc, l´amour curtois, Vilém, vévoda Aquitánský
* Truvéři, chanson de geste, rondeau, virelai, ballade, minnesangři, významnější jména
* Landini, madrigal, balata, geislerlieder 6) Počátky renesance
* Charakteristika renesance a renesanční hudby
* Fenomén frankovlámské školy
* Vzorový životopis frankovláma, jak žil, co uměl, jak komponoval
* Významní představitelé první a druhé generace
* Moteto, cyklická mše 7) Zlaté časy frankovlámů ve zlatém věku renesance
* Charakteristika období kolem roku 1500, slavná renesanční díla
* Josquin, dílo a osudy, vliv
* L´homme armé, parodická mše
* Charakteristika kompozičního slohu vrcholné renesance
* Osobnosti hudby té doby (nejméně 5 jmen a ke každému nejvýznamnější díla) 8) Pozdní frankovlámové a nástup Itálie
* Rolland Lassus versus Pierluigi da Palestrina, porovnání osudů a díla, popis významných děl od obou
* Rudolfínská kapela, De Monte, Regnart, Gallus
* Instrumentář lassovy mnichovské kapely
* Anglický monopol na hudbu, Thomas Tallis a William Byrd
* Poslední mohykán vokální polyfonie - Tomás Luis de Victoria, jeho slavné skladby 9) Madrigal I
* Definice formy, vztah k madrigalu italského trecenta
* Zrození madrigalu z otce Frankovláma a matky Italky
* První madrigalisté - Verdelot, Arcadelt
* Vrcholný čas madrigalu - Marenzio, Lassus, Gesualdo, De Monte, De Wert, Willaert
* Rozbor alespoň jednoho vrcholného madrigalu 10) Madrigal II a cesta ke zrození baroka
* Gesualdo, jeho osudy, chromatický madrigal, harmonické souvisloti
* Vecchi, Banchieri, madrigalová komedie
* Florentská kameráta, pokusy oživit ducha antické hry
* Benátky, concerto, používané instrumenty, Willaert, Gabrielliové a další
* Monteverdiho odysea ve světě madrigalu za zrozením opery
Čtyřsemestrální přednáška a cvičení se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století.
V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů. Sylabus dále obsahuje údaje o prvním semestru, tedy o hudbě do roku 1600.