Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Music I

Class at Faculty of Education |
OB2308156

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1) Periodizace hudby

* Problematika vývoje v hudbě obecně

* tradiční vnímání v návaznosti na historické epochy,

* charakteristika v souvislosti s dalšími uměleckými odvětvími

* Hudebně imanentní hledisko, charakteristika různých kompozičních systémů

* Co s hudbou 20. století?   2) Raný středověk

* Historické vymezení středověku, vznik křesťanského liturgického zpěvu

* Problematika názvu gregoriánského chorálu

* Mimohudební souvislosti šíření gregoriánského chorálu

* Způsob a vývoj notace liturgického zpěvu

* Antifona, responsorium, sekvence, tropy   3) Vícehlasý zpěv středověku

* Vznik vícehlasu, časové umístění a význam

* Organum paralelní a rozvinuté

* Conductus a motetus

* Ars antiqua, Ars nova

* Leoninus a Perotinus   4) Duchovní hudba pozdního středověku

* Schola Nostre Dame

* Části mešního ordinária, jejich obsah a význam

* Guillaume de Machaut

* Izorytmické moteto, polytextové moteto

* Konec středověku, vymezení a historické souvislosti   5) Světská hudba středověku

* Problematika dochovanosti světské hudby, potulní učenci, ……, žongléři, Carmina burana

* Dvorská kultura, souvislost s křižáckými válkami

* Trubadúři, co je Langedoc, l´amour curtois, Vilém, vévoda Aquitánský

* Truvéři, chanson de geste, rondeau, virelai, ballade, minnesangři, významnější jména

* Landini, madrigal, balata, geislerlieder   6) Počátky renesance

* Charakteristika renesance a renesanční hudby

* Fenomén frankovlámské školy

* Vzorový životopis frankovláma, jak žil, co uměl, jak komponoval

* Významní představitelé první a druhé generace

* Moteto, cyklická mše   7) Zlaté časy frankovlámů ve zlatém věku renesance

* Charakteristika období kolem roku 1500, slavná renesanční díla

* Josquin, dílo a osudy, vliv

* L´homme armé, parodická mše

* Charakteristika kompozičního slohu vrcholné renesance

* Osobnosti hudby té doby (nejméně 5 jmen a ke každému nejvýznamnější díla)   8) Pozdní frankovlámové a nástup Itálie

* Rolland Lassus versus Pierluigi da Palestrina, porovnání osudů a díla, popis významných děl od obou

* Rudolfínská kapela, De Monte, Regnart, Gallus

* Instrumentář lassovy mnichovské kapely

* Anglický monopol na hudbu, Thomas Tallis a William Byrd

* Poslední mohykán vokální polyfonie - Tomás Luis de Victoria, jeho slavné skladby   9) Madrigal I

* Definice formy, vztah k madrigalu italského trecenta

* Zrození madrigalu z otce Frankovláma a matky Italky

* První madrigalisté - Verdelot, Arcadelt

* Vrcholný čas madrigalu - Marenzio, Lassus, Gesualdo, De Monte, De Wert, Willaert

* Rozbor alespoň jednoho vrcholného madrigalu   10) Madrigal II a cesta ke zrození baroka

* Gesualdo, jeho osudy, chromatický madrigal, harmonické souvisloti

* Vecchi, Banchieri, madrigalová komedie

* Florentská kameráta, pokusy oživit ducha antické hry

* Benátky, concerto, používané instrumenty, Willaert, Gabrielliové a další

* Monteverdiho odysea ve světě madrigalu za zrozením opery

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Čtyřsemestrální přednáška a cvičení se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století.

V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů. Sylabus dále obsahuje údaje o prvním semestru, tedy o hudbě do roku 1600.