Dramatická výchova je orientována na prožitek a na jeho reflexi. V protikladu k memorování poznatků směřuje jako veškerá „zážitková pedagogika“ k orientaci na zážitky a na respekt vůči vlastním pocitům a k pocitům druhých.
Vede k lepšímu využívání intuice a řeči těla, ke spontánní tvořivosti. Zabývá se problémy v komunikaci, jejich zvládáním a podporuje vnitřní sílu danou vztahy s rodiči, prarodiči a předky. Účastníci se neschovávají za konvenční role, fráze a pózy a učí se brát více odpovědnosti za své jednání.
Zakladatelka dramatické výchovy, Američanka Winifred Wardová, stanovila pro DV tyto cíle :
• dát příležitost kontrolovanému emocionálnímu vybití;
• poskytovat každému dítěti prostor pro sebevyjádření;
• povzbuzovat a vést tvořivou obrazotvornost dítěte;
• dát mladým lidem příležitost vyvíjet se v sociálním porozumění a spolupráci;
• poskytnout dětem zkušenost samostatného myšlení a vyjadřování vlastních myšlenek beze strachu.
(Winifred Wardová – Playmaking with Children, přel. Eva Machková)