Charles Explorer logo
🇬🇧

Ethnic Music and Ethnomusicology

Class at Faculty of Education |
OB2308179

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Distanční výuka - viz DESKRIPTORY!  

V rámci přednášek a seminářů bude postupně věnována pozornost vybraným tématům z níže uvedeného seznamu. Každý semestr obsáhne pouze vybrané geografické lokality, a to ze dvou důvodů: 1) oblasti celé planety není možné v rámci jednoho semestru uspokojivě zvládnout, 2) studenti takto budou mít možnost v případě zájmu v předmětu pokračovat i v dalších semestrech. 

·     Hudba australských Aboriginců a původních obyvatel Oceánie

·     Tradiční hudba subsaharské Afriky (Pygmejové, Shona atd.)

·         Tradiční hudba Tibetu, střední a paleoarktické Asie (šamanismus, khoomij)

·         Hudba indického subkontinentu (rága, tála)

·         Klasická a lidová hudba arabského kulturního okruhu (maqám)

·         Hudba jihovýchodní Asie (gallan atd.)

·         Kultivovaná a lidová hudba kultur Dálného Východu (Čína, Japonsko, Korea)

·         Hudba Ainuů, Inuitů (Eskymáků) a indiánů severní Ameriky

·         Hudba Latinské Ameriky (indiáni Amazonie, And, obyvatelé puebel)

·         Specifika etnické hudby Středomoří, hudba starých civilizací Blízkého východu, Antiky a její relikty v tradiční a lidové hudbě kolem Středozemního moře

Annotation

A study of the development of non-western music. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of non-European music. The objective of Ethnic Music and Ethnomusicology is for the student to gain an understanding of the development of non-western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both traditional and folk music in many genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles od world regions. Upon successful completion of this course, students will be expected to:

• Demonstrate a basic knowledge of significant genres of various world regions

• Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works

• Understand and describe the development of specific musical instruments

• Shortly analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it