Hlavní tematické okruhy:
řecký mýtus v komparaci s mytologiemi příbuzných kultur vztah mýtu a ritu, specifika řeckého kultu a náboženství múzická umění, Homerus, Ilias I a XVIII.; Hésiodos, Theogonie, Práce a dny
· mýtus - literatura - náboženství;
· inspirace (enthusiasmos, maniá) vs. techné; Homerus, Xenofanes z Kolofonu, Platon (mimetická povaha umění)
· základní rysy a specifika antického divadla, jeho funkce ve společnosti
· náboženství, mýtus a filozofické teorie
řecká tragédie a proměny představ v průběhu staletí
Základem kurzu je filosoficko-etická reflexe etických ideálů v samotných počátcích evropské kultury. Prostřednictvím výkladu je ve vybraných literárních dílech představen vliv dobového, národního i náboženského cítění na morální ideály člověka. Důraz je kladen na výpravné eposy Homérovy a didaktické eposy Hésiodovy, jež stojí na počátku utváření evropské kultury a ukazují archaický svět ve svém celku.
Kurz reflektuje mythos a pathos řeckého eposu, orientální vliv na utváření řeckých mýtů, múzické zdroje enthusiasmu, jakož i charakter homérských hrdinů a s ním související kritiku dalšími generacemi, od Xenofana přes Platóna až k církevním otcům. Kurz seznamuje i se základy utváření antického divadla a dramatu s důrazem na morální aspekty děje a jednajících postav.
Představen je vztah mýtu a ritu, mýtu a logu, typologie enthusiastického působení, struktura posvátného prostoru v řeckém dramatu. Závěrečná část kurzu je věnována reflexi katharsivního působení tragédie na morální jednání člověka na základě četby z Platóna, Aristotela, Klementa Alexandrijského, Nietzscheho a Heideggera.
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.