Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky, jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s novými integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení .
Obsah :
- Speciální pedagogika,obsah, cíle,zaměření, nové trendy Metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení.
- Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení.
- Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.
- Co je a co není segregace?
- Nová legislativa ve výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením.
- Pedagogické, psychologické a sociální problémy dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením. Klasifikace mentální retardace, její četnost a příčiny.
- Nové formy vzdělávání žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením a s více vadami.
- Ústavní péče o děti a mládež se zdravotním postižením. Nové trendy v ústavní péči.
- Alternativy ústavní péče.
- Výchova a vzdělávání žáků s tělesným postižením.
- Výchova a vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
- Výchova a vzdělávání žáků se sluchovým a řečovým postižením.
- Problematika výchovy a vzdělávání žáků s autismem.
- Speciálně pedagogická centra jako nová forma péče o zdravotně postižené žáky.
- Výchova žáků s poruchami chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež.
- Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice.