Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Obecně vymezené problémy aplikuje do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu k specifickým skupinám osob. Rozvíjí širokou paletu metod sociálně výchovného působení a ukazuje možnosti jejich využití v rámci sociální sítě. Semináře jsou zaměřeny na osvojení sociálních kompetencí nezbytných pro budoucí působení studentů v praxi.
Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí.
Rodina jako sociální prostředí. Intencionální prostředí ve výchovných institucích. Vliv médií na chování dětí a mládeže, vliv komunity. Děti a mládež jako ohrožená sociální skupina.
Sociální deviace. Asociální jednání. Společensky nežádoucí chování u dětí a mládeže.
Agresivita a šikana, výtržnictví, vandalství, působení extrémistických hnutí, kriminalita, drogová závislost, syndrom CAN, komerční sexuální zneužívání, domácí násilí aj.
Strategie prevence, včasné intervence a terapie sociálně nežádoucích jevů v mezirezortním přístupu.
Metody sociálně výchovné práce ve vztahu k různým skupinám, vč. minorit. Sociální opora jako významná součást pomoci v krizových situacích. Resocializační projekty a programy. Probační a mediální služba.
Projektování v oblasti sociálně výchovného působení, komunitní projekty
V seminářích - sledování vybraných problémů v sociální síti, návrhy preventivních programů